Slik ser du OL på nett – FAQ

Under OL i Sotsji kan du se 1300 timer OL-stoff på nett.

Du kan kontakte Sumo direkte her eller chatte med Sumo under:

Dersom du opplever at videoavspilling ikke starter, så test gjerne i en annen nettleser (for eksempel Firefox eller Google Chrome).

Opplever du svart skjerm istedenfor video?

Få hjelp her!

Hvor kan jeg se OL?

I et eget livesenter på tv2.no kan du se alt fra OL. Livesenteret er tilgjengelig både på nett, mobil og nettbrett. Alle øvelser kan du også se på TV 2 Sumo, hvor du dessuten har tilgang til magasinprogrammer og Sumos øvrige meny. Alle sendinger er tilgjengelig i opptak på TV 2 Sumo.

Hvilket abonnement trenger jeg for å se OL?

Alle abonnement på TV 2 Sumo gir tilgang til OL.

Kan jeg se OL fra utlandet?

Dessverre, vi har ikke rettigheter til å vise OL utenfor Norge. IOC selger rettighetene til visning av OL til hvert land, hver for seg. TV 2 har kun rettigheter i Norge.

På hvilke plattformer/devicer kan jeg se sendingene?

OL er tilgjengelig på livesenteret på tv2.no på nett, mobil og nettbrett.

I tillegg kan du se TV 2 Sumo på følgende applikasjoner:

iPhone
iPad
Android nettbrett
Android smart-telefon
Windows telefon
Windows 8
Samsung Smart-TV (2012 eller nyere)
Samsung BluRay spillere (2012 eller nyere)

Hvilken kvalitet leveres video i?

Video på tv2.no og TV 2 Sumo er adaptiv, som betyr at den tilpasser seg tilgjengelig båndbredde og kapasitet på brukerens datamaskin. Høyeste tilgjengelig video er i HD (720p)

Hvor lenge blir sendingene liggende på Sumo?

Øvelsene fra OL blir liggende på Sumo i tre måneder etter OL.

Kan jeg vise Sumo på skjerm på offentlig sted (restaurant, bar, kjøpesenter ol)?

Nei, TV 2 Sumo har ikke rettigheter til å videreselge retten til offentlig visning av OL. Her må man kontakte TV-distributør for å få avtale.

Er det bindingstid/oppsigelsestid?
Nei, du kan stanse abonnementet når som helst via ”Min Sumo”. Du vil alltid ha tilgang ut perioden tilgangen gjelder for, men tilgangen vil da ikke fornyes.


Hvor mye reklame blir det under OL?

Nye reklameregler gjør at TV-kanalene selv kan plassere reklamen og gir fleksibilitet på når reklameblokker sendes, og hvor lange de er. Det gir TV 2 anledning til selv å bestemme hvor reklamen skal plasseres i de lange øvelsene – uten naturlige pauser – som for eksempel femmila og alle stafettene på ski.

Vi går fortløpende gjennom sendeskjemaene og ser på fordeling og mulige scenarier. Underveis i mesterskapet vil vi sitte med ekspertene i de ulike øvelsene hver kveld når startlistene kommer og finjustere. Om pausene blir på 30 sek eller flere minutter avgjør vi utfra sportslig utvikling i den enkelte gren.

Det vil ikke bli mer reklame enn tidligere og aldri over 12 minutter per time.

Seeren vil ha førsteprioritet, og det er for seeren vi skal lage flotte OL-sendinger.

Så er det selvsagt slik at OL-rettighetene må finansieres, og gjennom god finansiering får vi mest mulig optimale sendinger. IOC har lang erfaring med kommersielle tv-stasjoner over hele verden. Svært mange av OL-øvelsene er tilpasset disse, for eksempel med vanningspauser i skøyter og powerbreaks i hopp og ishockey.

Har du flere spørsmål? Send oss gjerne en e-post gjennom kontaktskjemaet. Husk å legge ved eventuelle feilmeldinger og hvilket operativsystemet du benytter.