OVERRASKER: Jacky O'Shaughnessy poserer på flere lettkledtbilder for kleskjeden American Apparel. FOTO: American Apparel.
OVERRASKER: Jacky O'Shaughnessy poserer på flere lettkledtbilder for kleskjeden American Apparel. FOTO: American Apparel.

Pensjonisten Jacky (62) viser undertøy for klesgigant

Hylles av redaktører, moteblader og sosiale medier.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fansen får ikke nok av den amerikanske kleskjeden American Apparels 62 år gamle undertøysmodel.

I bildene som nå sirkulerer på nettet, ser man den pensjonerte skuespilleren Jacky O’Shaughnessy posere i kun en lilla BH og burgunder blondetruse.

FORNØYD: Jacky forteller at skjønnhetstrikset hennes er å vaske ansiktet sitt hver kveld. Foto: American Apparel
FORNØYD: Jacky forteller at skjønnhetstrikset hennes er å vaske ansiktet sitt hver kveld. Foto: American Apparel

Det var i 2012 at Jacky ble lansert som American Apparels nye ansikt utad. 

Hun ble oppdaget av en av kjedens ansatte mens hun spiste middag sammen med noen venner i New York.

Det var meningen at kleskjeden, som er kjent for å vekke oppsikt med sine kampanjer, skulle bruke undertøysbildene i en omfattende kampanje med O'Shaughnessi som modell. 

I stedet ble bare en rekke mer påkledde bilder brukt.

Men - nylig la kjeden ut undertøysbildene av blondinen på Facebook-siden sin, til stor glede fra tilhengerne. «Sexy har ingen utløpsdato», lød kjedens bildetekst. 

Bildene har fått flere tusen 'likes'.

 – Så vakker hun er, skriver flere på American Apparels offisielle Facebook-side.

– Hvorfor brukte dere ikke dette bildet? Dere hadde jo vært utsolgt på ett minutt, skriver en. 

– FRIGJØRENDE: Jacky sier at hun ikke hadde noen problemer med å kaste klærne for kleskjeden.
– FRIGJØRENDE: Jacky sier at hun ikke hadde noen problemer med å kaste klærne for kleskjeden.

– Vi krever flere bilder av Jacky, skriver en ung herremann.

Mer enn et stunt?

Norske moteeksperter lar seg også begeistre av Jacky. Vixen-redaktør Ida Elise Eide Einarsdottir sier til TV 2 at verken alder eller sexy har noen utløpsdato. 

– Hurra for Jacky! Endelig kan det se ut som motebransjen skjønner det vi andre for lengst har visst - nemlig at skjønnhet ikke kjenner noen alder og at sexy ikke har noen utløpsdato. Så får vi håpe det er mer enn et stunt fra American Apparels side - det er jo ikke akkurat første gangen de går mot strømmen i kampanjene sine for «shock value», sier hun.

HUD OG HÅR: En mann ser på American Apparels utstillingsdukker i New York. I anledning Valentines Day, har kjeden satt kjønnshår på dukkene.
HUD OG HÅR: En mann ser på American Apparels utstillingsdukker i New York. I anledning Valentines Day, har kjeden satt kjønnshår på dukkene.

Da Jacky ble lansert som kjedens nye ansikt utad, fortalte hun Prevention at hun ikke hadde anelse om hvordan det ville bli.

– Det var frigjørende for meg. Jeg tenkte ikke over hvordan jeg så ut. Det i seg selv var ganske befriende, sa hun.

Kjønnshår på utstillingsdukker

For to uker siden vakte kleskjeden oppsikt da de festet kjønnshår på utstillingsdukkene i en av sine butikker i New York. Anledningen er Valentines Day 14. februar.

Til Elle forklarer American Apparel at de kun har fått positive tilbakemeldinger etter at de behåret utstillingsdukkene sine. 

– American Apparel er et selskap som feirer naturlig skjønnhet, og Valentines Day-vinduet til butikken på Lower East Side fortsetter den feiringen. Vi laget utstillingen for å invitere forbipasserende til å utforske ideen om hva som er sexy og vurdere hvordan de føler seg med den naturlige kvinnekroppen. Dette er den samme tanken som vi har bak våre annonser, hvor vi bryter med retusjeringsstandarden i moteindustrien, sa de.