EKSPLODERTE PÅ NETT: Petter Kverneng og venninnen Cathrine Johansen la ut dette bildet på tull på Facebook. På bare 18 timer hadde bildet fått én millioner 'likes'.
EKSPLODERTE PÅ NETT: Petter Kverneng og venninnen Cathrine Johansen la ut dette bildet på tull på Facebook. På bare 18 timer hadde bildet fått én millioner 'likes'.

Petter (21) trodde at alle skulle glemme sexbildet på Facebook...

Fikk 1,4 millioner 'likes' i rekordfart. Nå vil han advare andre mot konsekvensene. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– En potensiell arbeidsgiver ser en umoden, kåt, oppmerksomhetssyk ung mann med dårlig dømmekraft, usunne verdier og eventuelt også et usunt kvinnesyn.

Det sier arbeidssøkende Petter Kverneng (21) til TV 2.

– Det er ikke akkurat noe man skriver i en CV og jobbsøknad.

Facebook fyller 10 år, og en av de mest omtalte nordmennene på Facebook er Petter fra Inderøya i Trøndelag.

For nøyaktig ett år siden gikk et bilde av han og venninna Cathrine Johansen (19) sin seiersgang på nett. På bildet holdt han opp en gul plakat hvor han hadde skrevet at han skulle få sex dersom han og Cathrine fikk én million «likes».

«Please, help me get laid!», lød bildeteksten.

Så eksploderte det. På bare 18 timer hadde bildet fått én millioner 'likes'. 

«FACEBOOK ROMEO»: Det var etter at Daily Mail omtalte bildet, at det tok helt av på nett.
«FACEBOOK ROMEO»: Det var etter at Daily Mail omtalte bildet, at det tok helt av på nett.

For sent å snu

Bildet ble omtalt av britiske Daily Mail, og deretter havnet bildet på hundrevis av nettsteder. Petter fikk tilnavnet «Facebook Romeo».

På få dager hadde 1,4 millioner trykket 'like' på bildet, og 35.000 kommentarer tikket inn. Navnet hans ble brukt i titler på online pornofilmer, og han fikk utallige mailer og SMS-er.

I et forsøk på å roe ned all oppmerksomheten, gjorde Petter bildet på Facebook privat. Men det var for sent.

– På få timer nådde bildet ut til mennesker som ikke har noe grunnlag for å se det som det det var. Det ble tatt ut av kontekst, og mange medier og nettsteder omtalte bildet som det det så ut til å være, sier han.

Etter all oppstandelsen, gikk Kverneng ut i mediene og sa at bildet bare var en spøk.

HOLDER FOREDRAG: 21-åringen ønsker å lære ungdommer om bruk av sosiale medier.
HOLDER FOREDRAG: 21-åringen ønsker å lære ungdommer om bruk av sosiale medier.

– Jeg tror at dette er glemt om et par dager, uttalte Petter til Trønder-Avisa.

Petter fikk krasse tilbakemeldinger fra både inn- og utland, og ble flere ganger kalt patetisk og dum. Flere mente at han hadde brukt Cathrine, og at han var respektløs overfor kvinner.

– Jeg forstår at mennesker som ikke nødvendigvis hadde noe grunnlag til å forstå at dette bare var en spøk ment for et begrenset publikum kunne synes at både vi og budskapet vårt var patetiske, sier han til TV 2. 

– Jeg har kjent konsekvensene av sosiale medier på kroppen. Jeg har vært i jobbintervju hvor jeg har måtte forsvare meg selv, og forklart hvorfor mitt nettuttrykk er så totalt forskjellig fra den personen jeg beskriver i jobbsøknaden.

– Tror du at bildet er årsaken til at du nå er arbeidssøkende?

- Det vil jeg ikke spekulere så mye i. Når jeg først kommer på intervju føler jeg at jeg får forklart meg godt, og at arbeidsgiver ikke anser bildet som noe problem når de forstår spøken som ligger til grunn. Men om bildet fører til at noen arbeidsgivere velger å ikke kalle meg inn til intervju er vanskelig for meg å vite, svarer Petter.

«Kondomer beskytter ikke mot søkemotorer»

Petter sier at han ikke angrer på at han la ut bildet, og at han synes at det var 'en god og dagsaktuell' spøk. 

– Den står i stil med den hverdagshumoristen jeg er. Jeg har dratt mer kontroversielle spøker enn den her, men da for et mer begrenset publikum, sier han.

Ett av de mange mediene som omtalte Petter, var Huffington Post. De skrev dette om bildet: «Petter og jenta han har vært så lenge forelsket i, Cathrine Johansen, lærer snart en veldig viktig livsvisdom. Den heter Google».

Og:

«Husk dette, barn, kondomer beskytter ikke mot søkemotorer».

Petter sier til TV 2 at han ikke tror at sexbildet kan ødelegge for en fremtidig drømmejobb, og at det som kommer opp i søkemotorene ikke viser hele bildet av en person.

– Det er nok verre å ikke ha et nettuttrykk i det hele tatt, enn et som ganske lett kan forklares, sier han.

Foredrag for ungdommer

Petter har laget et foredrag om det famøse Facebook-bildet, og ønsker å sette fart på diskusjonen om bruk av sosiale medier. 

 – Jeg håper å kunne gi ungdom noen tankevekkere, ved å peke på viktige og aktuelle temaer, og bruke eksempler fra virkeligheten som både elever og lærere kan kjenne seg igjen i, sier han.

Noen velger å lage en «reklameplakat» for seg selv, eller uttrykke sin profesjonelle side, mens andre velger å la nettuttrykket stå noenlunde i stil med den de er til daglig. Men uansett hvilken bås du tilhører, har du mye å vinne på å huske at sosiale medier er et offentlig rom, og at du kan komme til å bli konfrontert med det senere. Da må du kunne stå for det du har sagt, sier han.

Petter sier at foredraget ikke handler om å advare andre om å gjøre det samme som ham.

Det handler mer om å vise at dårlige valg kan få konsekvenser også på sosiale medier. Ved å legge frem en del situasjoner og eksempler som publikum kan sette seg inn i, tror jeg de kan få noen tankevekkere som vil gjøre dem bedre rustet til å identifisere de situasjonene hvor man er ekstra sårbar, og videre ta de rette valgene. Jeg bruker naturligvis meg selv som eksempel, men det finnes veldig mange andre, vel så gode eksempler der ute.