Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Jonny Benjamin (26) fra Storbritannia var 20 år gammel fikk han diagnosen schizoaffektiv lidelse.

Dette er en psykisk diagnose karakterisert med store humørsvingninger, depresjon og sanseforvrengninger.

På tross av behandling hadde han mistet håpet om at livet hans noensinne ville bli normalt igjen, og han bestemte seg for at han ville ta selvmord.

Ukjent redningsmann

Via siden «Rethink Mental Illness» forteller Jonny nå sin historie:

Morgenen den 14. januar 2008 sto 26-åringen ved Themsen-elva i London hvor han planla å hoppe fra Waterloo-broen.

Han følte seg stresset og alt så håpløst ut, da en fremmed plutselig kom bort til ham og tilbød seg å spandere en kopp kaffe. 

– Han var veldig rolig, og sa: «Vær så snill å ikke gjør dette, jeg har vært der du er nå og du kan få det bedre», forteller Jonny.

– Han minnet meg på hva mennesker gjør hver eneste dag, og det normale ved det var veldig innbydende.

<blockquote class="twitter-tweet" lang="no"><p>Good luck to Jonny Benjamin this morning <a href="https://twitter.com/search?q=%23findmike&amp;src=hash">#findmike</a> <a href="http://t.co/1FtaMgUw1p">pic.twitter.com/1FtaMgUw1p</a></p>&mdash; Aled Jones (@realaled) <a href="https://twitter.com/realaled/statuses/423006685146669056">14. januar 2014</a></blockquote> <script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Kampanje «Find Mike»

Mannen, som var i tidlige 20-årene, overtalte ham til å komme innenfor gjerdet på broen.

Der ventet politiet, som deretter tok hånd om Jonny. Men han fikk aldri vite den fremmede sitt navn. 

Nå, fem år senere, har Jonny bestemt seg for at han vil finne den ukjente redningsmannen sin.

– Hans gode handling reddet livet mitt, og jeg har tenkt på ham siden, sier Jonny til Metro.

Han kaller kampanjen «Find Mike», selv om han ikke er sikker på at dette er det rette navnet.

Via en Youtube-video ber han om hjelp til å finne ut hvem den fremmede mannen var, slik at han kan få sagt takk. I tillegg håper Jonny å spre bevissthet rundt psykiske lidelser og muligheten til å søke hjelp.

Kampanjen ble lansert mandag, men har allerede fått massiv oppmerksomhet i Storbritannia og på sosiale medier.

<iframe width="560" height="315" src="//www.youtube.com/embed/hEhDHDdYDVI" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>