Luftfartstilsynet vil ha strengere krav til merking i luften

Legehelikopteret traff ledning med 22.000 volt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Helikopteret som tirsdag styrtet under utrykning traff en høyspentledning før det stupte i bakken. To personer omkom og én person er på sykehus med alvorlige skader.

Ifølge Ringblad.no traff legehelikopteret hovedlinjen til Sollihøgda, som har 22.000 volt.

Havariinspektør Tor Nørstegård karakteriserte tirsdag landingsplassen som utfordrende, men understreker at det vil ta tid å finne ut av ulykkesårsaken.

Mange ulykker

De avrevede høyspentledningene kan så vidt sees hengende i fjellsiden. Foto: Sverre Holm-Nilsen/TV 2
De avrevede høyspentledningene kan så vidt sees hengende i fjellsiden. Foto: Sverre Holm-Nilsen/TV 2

Kollisjoner med kraftspenn representerer alene 10 prosent av luftfartsulykker i Norge. I tillegg til tap av menneskeliv, har disse ulykkene påført Luftforsvaret utgifter på mer enn 500 millioner kroner i løpet av 15 år, skriver Gemini.

Siden 2006 har det blitt arbeidet med å revidere forskriften om rapportering, registrering og merking av luftspenn. Men noen ny forskrift har det ennå ikke blitt noe av.

I et høringsnotat fra 2013 oppsummerer Luftfartstilsynet arbeidet på følgende måte:

 «Den flyoperative bransjen ønsker strengere regler både for rapportering og merking av luftfartshinder, mens kraftbransjen mener at kravene bør senkes da det er vanskelig å dokumentere nytteeffekten av merkingen opp mot kostnadssiden.»

Vil merke bedre

Luftfartstilsynet sendte nylig en ny forskrift ut til høring. Her foreslår tilsynet at det bør stilles krav til synlighet under alle lysforhold for høye luftspenn som eksempelvis kabler, ledninger, strenger, løypestrenger og taubaner.

LAGER VARSLINGSSYSTEM: Jan Ivar Sandnes, pilot og IT-gründer, lager et system som skal varsle piloter om luftspenn. Foto: Privat
LAGER VARSLINGSSYSTEM: Jan Ivar Sandnes, pilot og IT-gründer, lager et system som skal varsle piloter om luftspenn. Foto: Privat

– I henhold til dagens merking er det ikke mulig å se luftspenn når det er mørkt. Vi foreslår nå at alle luftspenn over 150 m skal være synlig døgnet rundt. De skal være merket med farge, markører og lys. Under 150 meter er det tilstrekkelig at luftspennene er merket med farge og markører, uttalte flyplassinspektør Sverre Kjerpeseth til Luftfartstilsynets nettsider i desember 2013.

Kommunikasjonsdirektør Tor O. Iversen i Luftfartstilsynet sier til TV 2 at den type spenn som ulykkeshelikopteret traff, skal være merket i kart som flygere bruker.

Tirsdag kveld kom det frem at politiet forsøkte å advare legehelikopteret mot høyspentledningene, men fikk ikke kontakt.

Nytt system

Pilot og IT-gründer Jan Ivar Sandnes utvikler datasystem som skal varsle piloter om høyspentledninger.

Sandnes har tidligere fortalt om sitt arbeid med varslingssystemet til forskningspublikasjonen Gemini.

Tirsdag ble systemet, som etter planen skal være klart i 2016, høyaktuelt.

Jan Ivar Sandnes understreker at han ikke ønsker å spekulere om ulykkesårsaken. 

– Først og fremst går mine tanker til pårørende, sier Sandnes, som selv er helikopterpilot, til TV 2.

Samler inn data

Via sitt lille firma på Snåsa i Nord-Trøndelag er han i gang med å utvikle et datasystem som skal varsle piloter om luftspenn, høye bruer og strømledninger, i samarbeid med Innovasjon Norge, SINTEF, Statnett, Energi Norge og flere store strømnetteiere.

– De store utfordringene med prosjektet er å samle inn data fra alle som eier luftfartshindringer, altså ledninger og luftspenn, og få dem til å raportere inn i et system, sier Sandnes.

– Vi ser at det skal være mulig å få en stor dekning i Norge innen et par år. Samarbeidsprosjektet skal gå i 2014 og 2015, og ut i 2016 skal vi ha et kvalitativt innhold på plass, sier han.

Luftfarttilsynet ser positivt på at Sandnes utvikler et system som varsler piloter når de nærmer seg hindringer.

– Det ser vi fram til med spenning, og vi er positive til alle tiltak som kan bedre sikkerheten i norsk luftrom, sier Iversen til TV 2.

Testet selv

Jan Ivar Sandnes har som helikopterpilot selv testet ut løsningene han jobber med, men ennå gjenstår det å få datamangden integrert i cockpiten til flygerne.

– Den tekniske utfordringen er dataflyten og å presentere hundre prosent sikre data, sier han.

Teknologien stammer fra renovasjonsbransjen. Sandnes' firma Norsk Navigasjon har laget et system for renovasjonsbransjen.

– Vi har registrert alle søppelbøtter og søppelpunkter, og lagt opp ruter for søppelbilene. Vi bruker erfaring fra dette systemet. Vi er vant til å håndtere store datamengder, sier Sandnes.

Utilfredsstillende merking

I 2005 konkluderte Havarikommisjonen at merking og varsling av luftspenn ikke er tilfredsstillende i Norge, etter at et helikopter styrtet som følge av kollisjon med strømledninger. 

«De fleste norske spenn er ikke merket og for mange av de spenn som har merking, er merkingen utilfredsstillende. Visuell identifisering av spenn under flyging er derfor ingen sikker metode for å unngå kollisjon. Det er ikke realistisk å tro at antall kollisjoner med spenn kan minskes dersom ikke mer effektive metoder for registrering og varsling av spenn direkte til flygeren under selve flygingen, tas i bruk».