«TV 2 hjelper deg», her representert med programleder Solveig Barstad, fyller 20 år i april og er TV 2s lengstlevende program. Foto: TV 2
«TV 2 hjelper deg», her representert med programleder Solveig Barstad, fyller 20 år i april og er TV 2s lengstlevende program. Foto: TV 2

TV 2 Hjelper deg fyller 20 år:  
– Reportere har blitt slått ned

Solveig Barstad deler minner og videoer fra fortiden.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

6. april er det 20 år siden Arve Juritzen ønsket velkommen til «TV 2 hjelper deg» for første gang.

Siden den gang har nesten 600 episoder av forbrukerprogrammet rullet over skjermen og «TV 2 hjelper deg» er TV 2s lengstlevende program, tett etterfulgt av «God morgen Norge».

Dramatiske hendelser

De siste 14 årene har programmet blitt ledet av Solveig Barstad (47). Kommende torsdag starter hun enda en sesong, nummer 41 i rekken, og hun trives fremdeles godt i jobben, til tross for at det kan bli dramatisk.

– Det har hendt at reportere har blitt slått ned, og at vi har blitt fratatt kamera og fått ødelagt materiale. For veldig lenge siden ble vi møtt av en sint mann med hagle. Vi tror den var ladd, for å si det sånn. Det har vært til dels dramatisk innimellom, sier hun til tv2.no.

Påvirkningskraft

Barstad, som også er programleder for søsterprogrammet «Redd ferien min», tror at nordmenns bevissthet rundt forbrukerrettigheter har økt i løpet av de 20 årene «TV 2 hjelper deg» har blitt sendt.

Solveig Barstad: – Hvis man skal behandle meg ekstra godt, bør man gjøre det med alle andre også, fordi jeg er den eneste som ikke kommer til å få saken min opp i «TV 2 hjelper deg». Foto: Marit Hommedal/NTB scanpix.
Solveig Barstad: – Hvis man skal behandle meg ekstra godt, bør man gjøre det med alle andre også, fordi jeg er den eneste som ikke kommer til å få saken min opp i «TV 2 hjelper deg». Foto: Marit Hommedal/NTB scanpix.

– Jeg tror vi har hatt stor påvirkning, selv om mange fremdeles ikke vet forskjellen på reklamasjon og garanti, sier hun og ler.

– Men det er klart at siden programmet har vært på så lenge, har vi satt fokus på forbrukerspørsmål som gjør at folk vet litt om rettigheter og klagemuligheter. Jeg tror folk har blitt flinkere.

– Hva med butikker og selskaper?

– Jeg tror vi kanskje har hatt enda større effekt på dem. Vi ser at enkelte har blitt flinkere til å håndtere forbrukerspørsmål, og blitt flinkere når vi banker på døra. Men det er fremdeles flere som ikke kan lovverket eller hvordan man skal håndtere ting. Det er alltid noe nytt å gripe fatt i.

– Tipsene strømmer inn

Mangel på saker kan hun ikke klage på. I hver sending oppfordres seere som trenger hjelp til å ta kontakt, og folk er ikke vonde å be.

– Tipsene strømmer inn hele tiden. Noen gode saker, og noen ikke fullt så gode saker. Stort og smått. Vi leter selvsagt etter saker selv også, men det er en jevn strøm med tips.

Truer med «TV 2 hjelper deg»

Solveig Barstad er bevisst på programmets rykte og slagkraft, og får titt og ofte høre om forbrukere som nevner «TV 2 hjelper deg» i diskusjoner med butikker eller selskaper.

– Folk har faktisk dukket opp med kamera og utgitt seg for å være oss. Vi fikk vite om det fordi vi fikk en henvendelse med spørsmål om når dette skulle sendes. Å utgi seg for å være oss misliker vi sterkt, men at vi er blitt en slags institusjon synes vi er bra. Å true med «TV 2 hjelper deg» er det mange som gjør, men jeg vet ikke hvor effektivt det er.

– Opplever du at du blir behandlet bedre siden du er programleder for «TV 2 hjelper deg»?

– Ja, det hender sikkert at folk ikke tør å behandle meg dårlig, men på den andre siden har man dem som ikke vil at jeg skal få noen form for spesialbehandling. Det er litt begge deler, egentlig. Jeg pleier å si at hvis man skal behandle meg ekstra godt, bør man gjøre det med alle andre også, fordi jeg er den eneste som ikke kommer til å få saken min opp i «TV 2 hjelper deg». Egentlig er det ikke så farlig hvordan jeg behandles, sier hun og ler.

Og hvis du lurer: Å kjenne Barstad personlig er ingen gratisbillett til spesialbehandling.

Solveig Barstad i 2004. Foto: Berit Roald/ Scanpix/TV 2
Solveig Barstad i 2004. Foto: Berit Roald/ Scanpix/TV 2

– Familie og venner vet at jeg ikke kan komme inn i deres situasjoner som «TV 2 hjelper deg» og berge sakene deres. Og det ville jeg aldri ha gjort heller. Jeg driver ikke med noe privat «Solveig hjelper deg», sier hun.

Telefonreaksjon

Men hvordan reagerer egentlig mennesker når de får en telefon fra «TV 2 hjelper deg»?

– De kan trekke pusten og man hører at de sliter i den andre enden. Noen ganger ringer vi bare for å spørre om ting vi lurer på, og da hører vi ofte veldig glad og lettet latter i andre enden. 

Ser ikke på sosiale medier som konkurrent

De siste årene har det vært en digital eksplosjon av sosiale medier, hvor folk ikke bare legger ut bilder og hvordan de tilbringer fredagskvelden. Det brukes også aktivt i forbindelse med diverse selskapers Facebook-sider hvor kritiske innlegg fra forbrukere kan bli delt tusenvis av ganger.

Barstad tror ikke sosiale medier vil ha noen effekt for «TV 2 hjelper deg» relevans fremover.

– Jeg er ikke redd for sosiale medier som en konkurrent. Det styrker folks bevisst i forhold til hva man kan gjøre og hva man kan kreve, men så er det saker på sosiale medier som vi aldri ville ha gått inn i, fordi det er ikke alltid at kunden har rett.

Trives i jobben

I sitt 14. år som programleder har ikke forbrukergeneralen planer om å gi seg med det første.

– Jeg sa i forbindelse med 15-årsjubileet at jeg skulle holde på til 20-årsjubileet, men jeg tenker ikke på det lenger. Jeg tar én sesong av gangen. Jeg trives godt i jobben min. Hvis jeg ikke hadde trivdes ville jeg ikke ha gjort det lenger, sier Solveig Barstad til tv2.no.

Gamle innslag

 I forbindelse med 20-årsjubileet til «TV 2 hjelper deg» skal tv2.no presentere morsomme reportasjer og tester fra fortiden. Først ut er et 19 år gammelt innslag om mobiltelefoner, test av firetimers VHS-bånd, og hvilken 14-tommers TV du burde ha kjøpt i 1995.  

Se  «TV 2 hjelper deg»-innslaget om mobiltelefoner fra 15. mars 1995:

Se  «TV 2 hjelper deg»-testen av firetimers VHS-kassetter fra 28. september 1994:

Se  «TV 2 hjelper deg»-innslaget om 14-tommers TV-er fra 11. oktober 1995:

Se  Solveig Barstads «TV 2 hjelper deg»-debut fra 2000:

 

Se flere tilbakeblikk under:

Vis flere