Ville ikke si hvor mye bom-penger han skal kreve inn i år 

Samferdelsminister Ketil Solvik-Olsen ble presset hardt på bompenger i dagens spørretime. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I Stortingets spørretime onsdag ble samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) stilt til veggs for regjeringens innkreving av bompenger. 

 

Hvor mye skal folk betale? 

Først ut var stortingsrepresentant Janne Sjelmo Nordås fra Senterpartiet. Hun ville vite hvor mye statsråden forventer å samle inn i bompengeavgifter i 2014. 

– Dere har lovet et bompengefritt Norge. Likevel viser TV 2s bomometer at deres regjering har innkrevd over 1,66 milliard siden dere overtok makten, sa Nordås til statsråden. 

 

Vil satse på vei 

Men samferdselsministeren lot det komme tydelig frem at Fremskrittspartiet fortsatt er mot bompenger. 

– Frps motstand mot bompenger er kjent og den lever videre. Vi er i regjering og har inngått kompromiss i regjeringsplattformen, som vil bety et trendskifte. Bompengeandelen skal ned i forhold til det de rødgrønne la opp til, sa Solvik-Olsen fra talerstolen. 

Han sier at det satses mye på samferdsel og at det skal bygges mer vei. Men samtidig skal det han kaller vanlige borgere få kuttet utgiftene til bompenger. 

 Solvik-Olsen mener TV 2s bomometer er en god påminnelse om hvor langt forrige regjering gikk i å bruke bompenger som en økt måte å skattlegge folk på.

Han ønsker at de skal ha mer effektive innkrevingsmetoder på de bompengestasjonene som skal bli værende. 

– Vi jobber med å få et bompengeselskap på plass. Det vil være mer forbrukervennlig for bilistene. I dag får du fakturaer fra en rekke bomselskap, sier statsråden som mener dette også vil gjøre det enklere å fakturere utenlandske sjåfører.

 

Bedre å ta det over statsbudsjettet 

Han viser til at stortingsflertallet har vedtatt å ikke igangsette flere bomselskap hvor administrasjon og rentekostnader var stipulert til å være 40 prosent av innkrevningskostnaden. Dette mener han fremsto som meningsløst.

– Da det er god økonomi å heller bevilge pengene over statsbudsjettet. Selv om ingen veier blir gratis, så slipper man rente- og administrasjonskostnader.  Siden bilistene og innbyggerne stort sett er de samme, sparer man innbyggerne for store beløp, sier samferdselsministeren. 

Men noe eksakt tall for bompenger i 2014 vil ikke Solvik-Olsen oppgi.  

– Hvor mye man vil kreve inn i år vil tiden vise. Vi er ikke ferdig med dette stortingsåret ennå

 Se hvor mye regjeringen har krevd inn i bompenger her! 

Ny rekord? 

Stortingsrepresentant Geir Pollestad ba om ordet og kom med kritikk av statsrådens svar. 

 – Enten så vet ikke samferdselsministeren dette, eller så vil han ikke si det. Det er spesielt. Jeg vil stille et ja/nei-spørsmål: Vil samferdselsministeren sette ny norsk rekord i bompengeinnkreving? 

 Solvik-Olsen sier at man må gjennomføre det stortingsflertallet ønsker, og noen ganger liker han det og andre ganger ikke. 

 – Selv om alle vet at man har en statsråd som vil fjerne bompengene, så vil nok årets sum vil nok være på mellom 10 og 12 milliarder kroner.  

– De rødgrønne hadde ikke magemål på antall prosjekt.