Lene Dyrkorn viser frem fakturaen på 49.950 kroner fra Webbladet. Foto: Privat
Lene Dyrkorn viser frem fakturaen på 49.950 kroner fra Webbladet. Foto: Privat

Trodde hun skrev under på oppsigelse - fikk regning på 50.000,-

Folkehøgskolerektor Lene Dyrkorn fikk sjokk da hun fikk regning - etter at hun trodde hun hadde sagt opp markedsføringsavtalen. 
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Oppsigelsen endte i denne fakturaen. Foto: Privat
Oppsigelsen endte i denne fakturaen. Foto: Privat

Dyrkorn tok kontakt med TV 2 etter at hun fikk en regning på nesten 50.000 kroner i juleferien. Regningen var for en annonsekampanje i Webbladet.

Publikasjonen er ifølge opplysningen på fakturaen «en nettavis som publiserer nyheter og bedriftsopplysninger over Internett».

Kontaktet av selger

Videre tilbys kundene annonseplass på nettsiden, samt profilering i nyhetsbrev. Dyrkorn kom i kontakt med publikasjonen i november.

– En selger lurte på om Setesdal folkehøgskole ville fortsette abonnementet hos Webbladet. Jeg sa at jeg ikke kjente til at vi hadde et slikt abonnement, og at det måtte eventuelt ha blitt opprettet av min forgjenger, sier Dyrkorn til TV 2.

Hun sa at hun uansett ikke ønsket et slikt abonnement, og ville si det opp.

– Saksbehandleren sa at dette ikke var noe problem, jeg måtte bare undertegne en bekreftelse på at vi ikke ønsket abonnementet. Etter gjentatte oppringninger fra Webbladet undertegnet jeg skrivet og sendte tilbake til dem, sier Dyrkorn.

– Føler meg vanvittig dum

Men dokumentet hun skrev under på var ikke en oppsigelse. Det var tvert imot en bestilling.

– Jeg stusset på ordlyden i brevet. Samtidig tenkte jeg at det ikke kunne være noen tvil om at vi ikke ønsket dette når jeg både hadde uttrykt det eksplisitt og i mailen jeg sendte tilbake til dem, sier hun. 

Stort var derfor sjokket da hun åpnet postkassen etter juleferien.

– Jeg fikk en faktura på 49.950 kroner, sier Dyrkorn.

– Jeg føler meg jo vanvittig dum som ikke leste nøyere. Jeg burde ringt dem og spurt hva dette var for noe. Men det kan ikke ha vært tvil om ordlyden. Jeg var så tydelig, både muntlig og per mail. Jeg synes ikke dette er god skikk fra dette firmaet eller saksbehandler, sier hun.

Bestrider kravet

Hun kontaktet Webbladet, men de ville ikke trekke avtalen ettersom hun hadde signert en avtale.

– Jeg ble møtt med at jeg hadde jo undertegnet avtalen. De kunne ikke se at jeg i det hele tatt kunne være i tvil om at jeg hadde undertegnet en avtale om kjøp av deres tjenester, sier Dyrkorn.

Folkehøgskolerektoren fortviler over fakturaen hun har fått tilsendt. Foto: Privat
Folkehøgskolerektoren fortviler over fakturaen hun har fått tilsendt. Foto: Privat

Hun bestrider fakturaen. TV 2 har fått se dokumentasjonen, og i mailen med bestillingen skriver hun til Webbladet at avbestilling er vedlagt.

– Står tydelig at det er bestilling

Men salgsansvarlig Oskar Jacobsson i Webbladet mener selskapet har fulgt vanlige salgsrutiner. Han mener det kommer tydelig frem at det er en kontrakt, og at Dyrkorn selv burde sett at det var en bestilling hun skrev under på.

– Det står uttrykkelig at dette er en juridisk bindende kontrakt, som innebærer kostnader for foretaket som står oppført på dokumentet, sier Jacobsson.

– Men i kommunikasjonen med dere har hun vært tydelig på at hun vil si opp?

– Ja, jeg ser her at hun tatt opp dette ærendet, og vi har lyttet til henne. Vi tenker å makulere store deler av saken, sier Jacobsson.

– Hva vil det si at dere makulerer deler av saken?

– Det er en prosess i gang og bestillingen er stoppet. Det gjøres en vurdering nå hva vi skal gjøre, og det ser ut til at vi kansellerer avtalen. Hvis det er blitt noe feil må det rettes opp, sier Jacobsson. 

Han sier Webbladet håndterer markedsføring for 36.000 bedrifter. Han vil ikke opplyse hvor mange lesere han har på nettstedet, som skal tilby både nyheter og bedriftsinformasjon.

Utdaterte nyheter

Men en titt siden viser gamle og utdaterte nyheter, bortsett fra en automatisk nyhetsfeed fra Dagbladet.

Blant annonsørene er reiseselskapet Apollo, som er representert med en bannerannonse som ikke er hyperlenket  - og dermed ikke leder til annonsørens nettside. 

Selskapet opplyser til TV 2 at de aldri har kjøpt annonseplass på nettsiden.

– Alle våre annonser skal være klikkbare. Vi har uansett ikke kjøpt annonse her, sier informasjonssjef Helen Begby i Apollo.

Annonser forsvant

Jacobsson i Webbladet sier han skal sjekke opp i nyhetene og bannerannonsene.

– Jeg kjenner ikke til det, for jeg har ikke noe med nyhetene å gjøre. Jeg noterer meg det og tar det videre, sier Jacobsson i Webbladet.

Etter samtalen med Jacobsson er Apollo-banneret fjernet, i likhet med et annet banner for en annen bedrift. Sistnevnte er også på Webbladet med en annen annonse, som er klikkbar. 

Lederen for den norske filialen av bedriften kan imidlertid ikke huske å ha kjøpt annonse hos Webbladet.