KLAGET TIL FLYSELSKAPET: Flyturen med Jetstar Airlines blir beskrevet som «flyturen fra helvete». Foto: KUAM News
KLAGET TIL FLYSELSKAPET: Flyturen med Jetstar Airlines blir beskrevet som «flyturen fra helvete». Foto: KUAM News

Mann fikk erstatning etter å ha flydd sammen med overvektig

Nå trues bloggeren på livet av rasende lesere. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

«Hvem er feit som f**n, lukter dritt og burde blitt tvunget til å kjøpe to seter på et Jetstar-fly? Det er helt riktig - det er mannen jeg satt ved siden av under flyvningen fra Perth til Sydney».

Slik startet klagen den australske bloggeren Rich Wisken i desember sendte flyselskapet Jetstar Airlines etter det han kaller «flyturen fra helvete».

Klagen blir spredt som ild i tørt gress på nett, skriver News. Mens mange ler av Richs raljering, er det andre som mener at han mobber overvektige og er desperat etter oppmerksomhet.

– Har fått 2147 e-poster (2000 av dem var støttende), 17 amatørpornobilder, 15 drapstrusler og fire eksplisitte videoer, skriver bloggeren på Twitter.

3. desember ble Wisken plassert på et flysete ved siden av en overvektig mann han sammenligner med blant annet «Star Wars»-figuren Jabba the Hutt og en Suzuki Swift. 

Han skriver at det var 4,5 uutholdelige timer. Etter at flyvningen han skulle videre med til Melbourne med ble kansellert to ganger, kokte det over for australeren.

Han sendte to fyrrige mailer til Jetstar Airlines. The Mirror skriver at han to dager senere fikk en erstatning fra flyselskapet.

– Det skulle bare mangle. Denne opplevelsen unner jeg ingen, skriver Wisken i bloggen sin. 

ILLUSTRASJONSBILDE: Slik har Rich Wisken illustrert blogginnlegget han langer ut mot den overvektige mannen han måtte sitte ved siden av.
ILLUSTRASJONSBILDE: Slik har Rich Wisken illustrert blogginnlegget han langer ut mot den overvektige mannen han måtte sitte ved siden av.

Muggost og slum

I den første klagen, som Wisken har publisert i bloggen sin, forteller han at han betalte 250 kroner ekstra for et sete ved nødutgangen, med ekstra beinplass - men at han «ble limt fast til setet på grunn av en enorm, illeluktende, fleskete bautastein».

Ifølge The Mirror, fikk Wisken tilbake de 250 kronene. I tillegg fikk han et gavekort på rundt 1000 kroner. 

Bloggeren hevder at han flere ganger gikk rundt i kabinen i et forsøk på å finne seg et annet sete, men at alle seter var opptatt av «sovende mennesker som hadde lagt seg på kryss og tvers».

«Jeg måtte gå tilbake til Jabba the Hutt (den oppsvulmede skapningen fra «Star Wars»)» og måtte bruke resten av flyturen dekket av sidepupp og cellulitter, og jeg måtte puste forsiktig for å unngå kvalmende gassforgiftning», skriver han.

I klagen ber han om å få en erstatning for det han mener er både fysiske og psykiske påkjenninger forårsaket av «en menneskelig boble som luktet som en blanding av muggost og slummen i Mumbai».

– Jeg har vondt i korsryggen og måtte skrive dette brevet med én hånd, da jeg har vansker med å bruke venstre side av kroppen min. Hvis jeg ikke blir helt frisk, må jeg si farvel til drømmen om å bli verdensmester i luftgiftar. Hvis det skjer, er det dere som må betale, avslutter han klagen.

– Desperat etter oppmerksomhet

Flere australske medier har omtalt klagene han sendte flyselskapet, og på nettet får han hard medfart. 

Kommentator Bern Morley hudfletter Wisken på MamaMia.com, og kaller bloggeren feig, oppmerksomhetssyk og fordomsfull, og skriver at Jetstar trolig har lagt ham til i sitt «idiotregister».

«I ett og samme innlegg klarer han å fremmedgjøre franskmenn, psykisk syke, overvektige og alle som kjører Suzuki Swift», skriver Morley, og:

«Hadde ikke mailen blitt en hit på nettet, hadde ikke Wisken fått oppmerksomheten han så desperat trenger. Wisken, jeg spør deg: Skjønner du ikke at du har oppført deg som et rasshøl som har skrevet dette, og om en mann som uten tvil er smertelig klar over størrelsen sin? Vet du ikke at det er et menneske du har skrevet om?».

«Med det brevet ditt, viser du bare at du er en frekk feiging som venter til han er bak tastaturet sitt for å skrive frekke, feige ting».

Wisken svarer at det er en god grunn til at han fikk en kompensasjon fra flyselskapet.

«Tviler sterkt på at Jetstar har et «idiotregister». Men hvis de har det, tror jeg ikke at jeg er i det, da de ga meg tilbake de 250 kronene jeg betalte for setet ved nødutgangen, samt dette gavekortet på 1000 kroner for forsinkelsene. Men takk for oppmerksomheten», blogger han.

Må betale dobbelt

Det varierer hva slags praksis flyselskaper har når det kommer til håndtering av overvektige. Samoa Air fikk i fjor stor oppmerksomhet over hele verden da de innførte kilopris for sine passasjerer.

Air France, United Airlines og KLM besluttet i 2010 at de som ikke får plass i ett sete, må betale for to. 

SAS Norge har en egen billettype som heter «Comfort Seat», hvor man kan betale litt ekstra for et større sete, men de har ingen grensesetting for når man bør ha to seter. Norwegian har heller ingen grensesetting.