Denne beskjeden møtte Norwegian-passasjerene i Bangkok onsdag. Foto: Privat
Denne beskjeden møtte Norwegian-passasjerene i Bangkok onsdag. Foto: Privat

– Vi sitter Kjos-fast i Bangkok

270 passasjerer kommer seg ikke hjem fra Thailand med Norwegian.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Problemene i Norwegian fortsetter. Flyet fra Bangkok til Stockholm i dag er forsinket og utsatt til i morgen tidlig klokken 09. 

Fra før står et fly fast i New York som skal til Oslo. 

Dette flyet er ventet å ta av klokken 08.30 lokal tid, og passasjerene kan derfor håpe på å rekke fram til Norge i løpet av kvelden.

Rune Brynhildsen er en av passasjerene som sitter fast i Bangkok.

– Vi er vel 270 svensker og nordmenn som hadde gledet seg til å komme hjem etter en fantastisk jul i Bangkok. Og nå står vi Kjos-fast her i Bangkok og venter på at vi forhåpentligvis kan få lov å reise hjem i morgen tidlig, ett døgn etter at vi skulle reist hjem, sier Brynhildsen til TV 2.

Du sier Kjos-fast, mener du Norwegian fortjener et nytt uttrykk fordi problemene er så mange og hyppige?

– Jeg er veldig glad i nye ord og synes at språket vårt fortjener det. Jeg kaster ihvertfall ordet Kjos-fast inn som kanskje årets første nyord, så får vi se hvor langt det kommer når språkrådet skal evaluere 2014s nye ord, sier han.

Hva synes du om Norwegians informasjon?

– Mangelen på informasjon er det store problemet. Det har overhodet ikke vært noen informasjon ut over en utprintet A4-side som 200 passasjerer løp rundt på flyplassen i Bangkok og lette etter og ble møtt av en funksjonær som nesten ikke kunne engelsk, forteller Brynhildsen.

Rune Brynhildsen er Kjos-fast i Bangkok. Foto: Scanpix
Rune Brynhildsen er Kjos-fast i Bangkok. Foto: Scanpix

– Så informasjon har vi nesten ikke fått før jeg begynte å engasjere meg litt på Facebook og dette ble tatt opp gjennom norske medier. Da ble det litt fart i sakene og nå er det tydelig at Norwegian tar dette på alvor, sier han.

Når skulle flyet ha gått og når håper dere at dere kommer dere hjem?

– Flyet skulle ha gått herfra 09.35 lokal tid, og vi ligger seks timer foran Norge. Vi er nå lovet at vi skal kunne reise hjem klokken 09.05 i morgen tidlig lokal tid og være hjemme ut på ettermiddagen i morgen, sier han.

– Vi har fått hotell, den biten fungerte veldig greit, poengterer han.

Norwegian Dreamliner Foto: Scanpix
Norwegian Dreamliner Foto: Scanpix

– Norwegian må begynne å ta ansvar

Du har fått med deg at Norwegian har hatt endel problemer med langdistanseflyvningene i det siste. Gjør dette deg betenkt med hensyn til fly med de igjen på litt lengre ruter?

– Ja, det gjør det. Jeg tror Norwegian kommer til å merke langtidseffekten når stadig flere deler opplevelser som jeg gjør, mener Brynhildsen.

– Jeg vet for eksempel at ansatte i Norwegian ikke kjører med eget selskap når de skal på langdistanseflyvninger. Nettopp fordi risikoen er for stor, hevder han.

– Når man ikke har noen å snakke med og du ikke får noe informasjon så skjønner du kanskje at det er greit å betale noen hundrelapper ekstra for å få en å snakke med og for å bli beroliget, sier han.

– På den annen side tror jeg at Norwegian nå må begynne å ta ansvar selv. De har frem til nå vært flinke til å skyve ansvaret over på flyprodusentene, men den grensen er nådd for lenge siden, mener den Kjos-faste nordmannen.

 

Norwegian beklager

Kanselleringer og forsinkelser er noe alle flyselskaper opplever, og ifølge informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, er dette en del av det å drive internasjonal luftfart. Men de lange forsinkelsene selskapet har hatt den siste tiden vil de gjøre alt de kan for å unngå. 

Informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen. Foto: Norwegian
Informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen. Foto: Norwegian

– Vi vil beklage på det sterkeste at passasjerer har fått en forsinkelse på 24 timer. Vi tar kritikken til oss, sier Sandaker-Nielsen. 

Har du forståelse for at Norwegian begynner å få et frynsete rykte på langdistanseflygninger? 

– Vi har hatt noen for lange forsinkelser den siste uken, på julaften og nå i nyttårshelgen, og det er virkelig ikke godt nok. Men når vi ser tilbake i tid, så har langdistanseoperasjonen vår vært punktlig over lengre tid, sier han til TV 2.

Informasjonssjefen forteller at det er sammensatt hvorfor forsinkelsene skjer.

– Det er klart at Boeing har ansvaret for at flyene skal være på vingene, det er de som har det tekniske ansvaret på våre Dreamlinere. Men når det gjelder informasjonsflyten, å holde de reisende oppdatert og finne alternative reisemuligheter, så er det vårt ansvar, sier han. 

Må leie inn fly

Norwegian skal ha sendt ut sms til de reisende i flere omganger. Dersom de reisende ikke har mottatt meldingene, vil han undersøke hva som er årsaken. 

Ifølge Brynhildsen, som sitter fast i Bangkok, skal Norwegian-ansatte velge andre flyselskap når de skal på langdistansereiser. Det kjenner ikke Sandaker-Nielsen seg igjen i. 

– Det har jeg ikke hørt noe om. Så vidt jeg vet så velger vi eget selskap når vi skal fly langt, sier han. 

Hvor skadelig er disse hendelsene for Norwegian?

– På kort sikt er dette ikke bra. Men ut fra bookingen framover har vi mange fulle fly. Vi gjør alt vi kan for at slike lange forsinkelser ikke skal oppstå framover, sier Sandaker-Nielsen.

Norwegian har undersøkt muligheten for å finne alternative reiser med andre flyselskaper, men sier at i forbindelse med nyttårshelgen har det vært mye fullt.

Selskapet har derfor vært nødt til leie inn ekstra fly fra andre selskaper.