Arkivfoto.
Arkivfoto.

Norwegian-passasjerer kommer ikke hjem i år

Nå må selskapet leie nytt fly for å få passasjerene sine hjem.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De 276 Norwegian-passasjerene som er strandet i New York, kommer seg ikke av gårde før kalenderen viser 2014. Selskapet må leie inn fly for å få passasjerene hjem.

Må feire nyttår på hotell

Flygningen fra New York ble først utsatt til klokken 9.30 lokal tid tirsdag, men heller ikke den fristen klarte selskapet å holde. Dermed blir det enda en natt i New York for passasjerene og alt håp om å rekke nyttårsfeiringen hjemme er ute.

– Jeg vil gjerne få beklage overfor alle passasjerene som hadde gledet seg til å komme hjem til nyttår, sier talsmanni Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen til TV 2.

Han sier Boeings teknikere fortsatt jobber med å reparere feilen som oppsto for et par dager siden. 

– Vi har nå leid inn et nytt fly og mannskap fra et annet selskap for at passasjerene skal komme seg hjem i morgen, sier Sandaker-Nielsen. 

Talsmannen kan ikke si hva den tekniske feilen i flyet beror på.

Feil på bremsene

– Det handler om noe som ikke er som det skal med bremsene på flyet. Det er det de jobber med å ordne nå, sier han. 

Den nye avgangstiden fra New York er klokken 8.30 onsdag morgen lokal tid. Da viser kalenderen allerede 1. januar og et nytt år, og først onsdag kveld kommer flyet til Oslo.

Sandaker sier det har tatt mye lenger tid enn forventet å få flyet reparert.

– I en ideell verden skulle vi fått beskjed fra Boeing at dette kom til å ta så lang tid, da kunne vi leid inn et ekstra fly tidligere, sier Sandaker-Nielsen.

– Vi forsøker å holde passasjerene oppdatert via SMS og vi har sørget for at de har kommet seg på hotell og at de får mat og drikke, sier han. 

Følgeforsinkelser

Talsmannen sier at forsinkelsen fra New York kommer til å ha følgeforsinkelser for andre flyvninger til utlandet.

– VI vil dessverre oppleve forsinkelser mellom Thailand og Stockholm og New York og Stockholm, sier han.

Det er snakk om hundrevis av passasjerer som kommer til å oppleve forsinkelser på disse rutene.

Klager over manglende informasjon

Passasjerer som er strandet i New York har klaget over for dårlig informasjon fra Norwegian.

– Det er veldig irriterende. Det hadde vært kjekt å vite når vi skal reise. Om vi må være her i dag hadde det vært greit å vite om det slik at vi kan finne på noe annet enn å sitte på hotellet, sa Christina Hovland til TV 2 tidligere. 

– Vi har også fått sprikende informasjon fra Boeing, så vi må bare beklage dette, sier Sandaker. 

– Dere har hatt problemer både på julaften og nyttårsaften. Hva gjør dere for å forhindre at dette skjer igjen?

– Dette er ikke godt nok. Det er en fryktelig situasjon for de som har blitt berørt av det. Norwegian skal levere god punktlithet, så dette er ikke godt nok. Vi skal gjøre en skikelig evaluering i bakkant, sier Sandaker. 

Han sier de må vurdere om informasjonshåndteringen har vært god nok, og han forstår at de reisende er frustrerte.