FORSINKET: Kåre Lauridsen (innfelt) venter på ekssamboeren som skulle vært med Norwegians Boeing 787 Dreamliner fra New York søndag kveld lokal tid. Men tirsdag står det fortsatt på bakken og det er usikkert når de 276 passasjerene kan komme seg til Oslo. Foto: Privat/Norwegian
FORSINKET: Kåre Lauridsen (innfelt) venter på ekssamboeren som skulle vært med Norwegians Boeing 787 Dreamliner fra New York søndag kveld lokal tid. Men tirsdag står det fortsatt på bakken og det er usikkert når de 276 passasjerene kan komme seg til Oslo. Foto: Privat/Norwegian

Norwegian-passasjerer fortviler: – Mildt sagt kaotisk

Dreamlineren skulle tatt av søndag, men står fortsatt på bakken og 276 passasjerer risikerer å måtte feire nyttår ufrivillig i New York.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Problemene for Norwegian-passasjerene fortsetter.

Med forsinkelser på snart ett døgn ryker trolig den norske nyttårsfeiringen for de 276 passasjerene som skulle reist med Norwegians Dreamliner fra New York til Oslo mandag morgen.

Mye tyder på at det blir en ufrivillig nyttårsfeiring i New York for de 276 passasjerene.

I verste fall kan de komme over to døgn forsinket hjem.

I Stavanger sitter Kåre Lauridsen og venter på at ekssamboeren skal komme hjem fra New York med Norwegian-flyet. 

De skulle feiret nyttår sammen med sønnen på to år.

– Han savner jo sin mor og vil helst ha henne hjem for å feire nyttår sammen i kveld, men sånn ser det ikke foreløpig ut til å bli, sier en oppgitt Lauridsen til TV 2.

Mye frem og tilbake

Det er grytidlig morgen i New York og samboeren sover på hotellet, men Kåre forteller at informasjonen har vært sprikende underveis.

– Hun fikk først melding om at det var noe galt med flyet, så fikk de beskjed om at flyet var klart, men at de måtte vente på at personellet måtte ha 10 timers hviletid før flyet kunne ta av, sier Lauridsen.

– Da de kom tilbake ti timer senere var flyet ennå ikke klart og siden har det vært mye frem og tilbake, sier han.

– Kaotisk

Norwegian hadde opprinnelig satt opp neste avgang klokken 15.30 norsk tid tirsdag, men nå opplyser de om at det vil komme ny informasjon da.

– Da ser det ikke ut til at de kommer hjem i dag heller, sier en oppgitt Lauridsen.

– De i New York har fått bruddstykket informasjon. En tur til hotellet, så en tur til flyplassen, så beskjed om at flyet er ok, så beskjed om det motsatte. Så får de noen timer på et hotellrom og av og til får de litt mat. Det er vel mildt sagt kaotisk, sukker han.

Nyttår på flyet

På et hotellrom i New York sitter Christina Hovland og venter. Hun skal hjem til jobb og to barn, men savner informasjon om når hun kan reise.

– Det er veldig irriterende. Det hadde vært kjekt å vite når vi skal reise. Om vi må være her i dag hadde det vært greit å vite om det slik at vi kan finne på noe annet enn å sitte på hotellet, sier hun til TV 2.

Hun sier hun belager seg på å feire nyttår om bord i et Norwegian-fly. Men på spørsmål om hun omme til å fly langt med lavprisselskapet igjen svarer hun avvisende:

VIL HJEM: Christina Hovland ønsker å reise hjem igjen, men er strandet på hotellet i New York. Foto: Privat
VIL HJEM: Christina Hovland ønsker å reise hjem igjen, men er strandet på hotellet i New York. Foto: Privat

– Nei, det gjør jeg ikke. Ikke etter den elendige servicen, sier hun. 

Boeing finner ikke feilen

Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian.
Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian.

Norwegian beklager problemene som har oppstått og forstår passasjerenes frustrasjon.

– Vi jobber på spreng for å finne en løsning for å få de reisende hjem, sier Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian, til TV 2.

– Boeing jobber nå på spreng for å fikse maskinen og vi har fått ulike signaler gjennom natten om at flyet skulle være klart før vi fikk kontrabeskjed om at det ikke er klart likevel, forteller han.

Han forstår at passasjerene som får ulike meldinger opplever det frustrerende.

– Det er også vanskelig for oss å gi konkret informasjon når vi får sprikende beskjeder fra Boeing, poengterer Sandaker-Nielsen.

– Det er en teknisk feil på bremsene, og Boeing har så langt ikke klart å finne hvor feilen er, sier han.

Kan ikke garantere

Han sier Norwegian ikke kan garantere at flyet vil gå 15.30 men at de da vil komme med ny informasjon.

– Alle skal i hvert fall vite at vi gjør vårt ytterste for å gi god og konkret informasjon og sørge for at de kommer seg hjem så fort som overhodet mulig, sier han.

Flytiden er beregnet til 7,5 timer, noe som betyr at flyet må lette før kl. 16.30 norsk tid hvis det skal rekke å lande på Gardermoen i 2013.

Problemfly

Passasjerene har vært innlosjert på hotell i New York i påvente av at flyet skal repareres.

Ifølge Aftenposten er flyet som nå står på bakken i New York identisk med flyet som søndag fikk problemer med klimaanlegget mellom Bangkok og Oslo.

Ikke nok med det, flyet skulle etter planen returnert direkte til New York for så å fly til Stockholm tirsdag kveld.

Nå risikerer Stockholm-passasjerene å måtte vente på at flyet blir reparert, flyr til Oslo, så til New York igjen før de kommer seg av gårde.

Norwegian har til nå fått tre 787 Dreamlinere som er satt i drift, mens ytterligere fem skal leveres senere.