Trygve (59) mistet kona på dødsstrekning på E16

Veistrekning på E16 slaktes - er så dårlig at den er umulig å oppgradere.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har snart gått to år siden den skjebnesvangre februardagen i 2011. På en uoversiktlig strekning mellom to tunneler på E16 kom et vogntog plutselig mot ekteparet Boge. 

Trygve Boge mistet konen sin, Kristin, i en bilulykke på den ulykkesutsatte veistrekningen. 

– Denne tiden på året er ekstra tøff. Alt kommer liksom litt nærmere i julen, uansett, sier Boge til TV 2.

Nå mener han at noe må gjøres på den livsfarlige veien. 

– Det skjer altfor lite, nesten ingenting. Det prates mye, og alle er enige om at det er farlig. Jeg savner noe mer enn bare tomme ord, sier Boge. 

Totalslaktes i rapport

TUNG TID: Enkemannen Trygve Boge forteller at juletiden er ekstra tøff. FOTO: TV 2.
TUNG TID: Enkemannen Trygve Boge forteller at juletiden er ekstra tøff. FOTO: TV 2.

De siste 20 årene har 54 mennesker omkommet på det som ofte blir kalt «dødsveien» mellom Bergen og Voss. Selv om midlertidige tiltak har ført til at tallene har gått ned de siste årene, er det fortsatt mye som gjenstår. 

I en granskingrapport fra i vår totalslakter Statens vegvesen strekningen. 

– Bare korte parti har veibredde nær dagens krav, strekningen er rasutsatt og tunnelstandarden er gjennomgående svak, er noe av vegvesenets dom over E 16 mellom Bergen og Voss, heter det i rapporten.

Regionvegsjef Helge Eidsnes i Statens vegvesen, medgir at problemene er store.  

– Dette er en strekning som vi mener er viktig å gjøre noe med. Det handler om trafikkmengden på veien, trafikksikkerheten er ikke god nok, den er rasutsatt og det er mange tunneler på strekningen, oppsummer Eidsnes. 

Umulig å ruste opp

Problemene har vokst seg så store at strekningen vil være umulig å oppgradere til dagens sikkerhetskrav. Regionvegsjefen og hans kolleger arbeider derfor nå med å utrede alternativer for en helt ny trasé. 

– Vi startet med 15 forskjellige alternativer, og har nå snevret oss ned til fem. Dette er tidkrevende arbeid, men vi ser at behovet er så stort at opprusting alene ikke kan gjøre veien god nok for fremtiden, sier Eidsnes. 

Vegvesenets utredning skal overleveres til Samferdselsdepartementet innen sommeren 2014. 

– Minst 15 år

Til tross for at vegvesenet selv slakter veistandarden på strekningen, vil det gå lang tid før en ny trasé vil se dagens lys. 

– Vi arbeider for å planlegge en ny trasé for både veg- og jernbanenett. Etter at vi har landet på ett av alternativene, vil det gå fem år med planlegging og opp mot ti år med bygging før vi har realisert planene, sier Eidsnes. 

Venter flere dødsulykker

Det er få som kjenner de tragiske skjebnene fra ulykkesstrekningen bedre enn Brannsjef i Voss kommune, David Skjerven. 

Han har selv vært med å hente omkomne etter 15 dødsulykker på veiene, og har klar tale til beslutningstagerne. 

– Denne veien skulle vært utbedret for 15 år siden, det skulle ikke være nødvendig å måtte vente i mange år før vi begynner å bygge ny trasé. Hvem vet hvor mange flere dødsulykker vi får hvis vi må vente i 15 år til? spør Skjerven. 

KRITISK: Brannsjef i Voss kommune mener veien skulle vært utbedret for lenge siden.
KRITISK: Brannsjef i Voss kommune mener veien skulle vært utbedret for lenge siden.

Vil bygge nytt

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) ønsker tankene om ny trasé velkommen. Han peker på at kostnadene for å ruste opp den eksisterende traséen vil bli store, og at de uansett ikke fullt ut vil imøtekomme fremtidens krav.   

– Det kan være mer fornuftig å bygge nytt, enn å flikke på det gamle, sier Solvik Olsen.

FrP-statsråden innrømmer at det trolig vil gå mange år før planene vil gi resultater, men presiserer at strekningen er prioritert. 

– Vi skal jobbe så raskt som mulig, men sannsynligvis kommer det til å gå mange, mange år, dessverre, sier Solvik-Olsen.