Reagerer på at Schumann slipper fri: – Mange synes det er for tidlig 

Politiets fellesforbund mener Kjell Alrich Schumann burde sittet i fengsel lenger. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nokas-ransmann Kjell Alrich Schumann får medhold i at han skal settes på frifot, har Sør-Trøndelag tingrett besluttet.

47-åringens begjæring om prøveløslatelse blir dermed tatt til følge.

 Schumann skjøt og drepte politiførstebetjent Arne Sigve Klungland under Nokas-ranet i Stavanger i april 2004. 

Mange sterke følelser 

Det har vært mange reaksjoner på beslutningen som ble kjent mandag. 

– Vi mener at han burde ventet litt til, sier Sigve Bolstad, leder iPolitiets fellesforbund til TV 2. Han forteller at mange har tatt kontakt med forbudet. 

– Det har vært mange sterke reaksjoner. Mange mener det er for tidlig. Det er mange sterke følelser. 

Leder av forsvarergruppen i Advokatforeningen, Frode Sulland, sier at han mener at løslatelsen er godt begrunnet. 

– Det ser for meg ut som om retten har gjort en grundig vurdering i forhold til det som er tema, nemlig om vedkommende fortsatt representerer fare, om det er fare for gjentagelse av alvorlige straffbare handlinger. 

Justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (Frp) vil se nærmere på praksisen.
Justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (Frp) vil se nærmere på praksisen.

 

Må se på praksisen 

Justis- og beredskapsminister Anders Anundsen sier til TV 2 at han ikke kan kommentere enkeltsaker. 

– Imidlertid er det relevant at det stilles spørsmål ved om den praksisen domstolene utvikler er i samsvar med Stortingets forutsetninger, sier statsråden.

– Hensikten med forvaringsordningen er i utgangspunktet ikke at de som dømmes til forvaring skal løslates tidligere enn om de hadde fått ordinær dom, men muligheten til å holde vedkommende fengslet lenger basert på en konkret vurdering.

Anundsen sier at det i enkelte tilfeller kan slå motsatt ut. 

– Det er derfor nødvendig å gå gjennom det som utvikler seg av rettspraksis for å sikre at Stortingets forutsetninger er ivaretatt på en betryggende måte. Hvis Stortinget mener at forutsetningene ikke er tilfredsstilt, så må vi komme tilbake til eventuelle lovendringer.