Fredrik fikk panikkanfall da han begynte å trene

Det er ikke uvanlig å få psykiske problemer når man prøver å gå ned i vekt. Psykolog Børge svarte på dine spørsmål.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Overgangen fra å være stillesittende og passiv til å begynne å trene ble hard for Fredrik Brevik Jensen da han ble med i TV 2s livsstilsprogram «Sporty».

Kroppen hans besto av 38 prosent fett, kondisjonsalderen lå et sted mellom 60 og 70 år, og han hadde pådratt seg livsstilssykdommen diabetes.

Det er nedslående resultater for en mann på 22 år. 

Da Fredrik bestemte seg for å gjøre noe med den stadig større magen og den dårlige fysiske formen, var det en tung prosess som lå foran han.

Trodde det gikk galt

Da han la seg i hardtrening sammen med personlig trener Anne Marte Sneve og samboeren Monica Lian Stride, trodde de det holdt på å gå galt.

Midt i treningsøkten falt han sammen og så ut til å ha store problemer med å puste. Se hva som skjedde i videoen over.

Det viste seg å være et panikkanfall, og følelsen av å ikke få puste lammet han fullstendig. 

I tillegg pleide Fredrik å spise i smug, slik at ikke samboeren skulle få det med seg.

– Jeg tar med meg søpla når jeg går og skjuler alle spor, forteller Fredrik åpenhjertig.

Samboeren hans Monica så med bekymring at kroppen til Fredrik este ut, uten å vite hva hun skulle gjøre.

Åpenhet er viktig

Fredrik er ikke alene om å oppleve psykiske problemer knyttet til livsstilsendringen. Svært mange spiser i skjul, og rundt ti prosent av befolkningen vil oppleve panikkanfall av ulike årsaker.

HAR FÅTT ET BEDRE LIV: Fredrik Brevik Jensen tok tak i livet sitt og ble kvitt hele 18 cm rundt midjen, gikk ned 14 kilo og ble kvitt diabetesen – på kun ti uker. Foto: Margrethe Miljeteig
HAR FÅTT ET BEDRE LIV: Fredrik Brevik Jensen tok tak i livet sitt og ble kvitt hele 18 cm rundt midjen, gikk ned 14 kilo og ble kvitt diabetesen – på kun ti uker. Foto: Margrethe Miljeteig

Psykolog Børge Leksbø i Norsk idrettsmedisinsk institutt jobbet med Fredrik for å få han til å komme over de psykiske utfordringene. Han forteller at det psykiske er en veldig stor del av prosessen når man skal endre livsstil, og sier at flere burde innse at de trenger hjelp.

Det første Fredrik måtte gjøre, var å ha større åpenhet.

– Det å spise i smug er ikke lurt. Når man ikke er åpen om sitt spiseproblem er det vanskelig å innse at man har et problem og ta nødvendige grep. Man får heller ikke den nødvendige hjelpen og støtten fra de rundt seg, forteller Leksbø.

– Det er mye enklere å lykkes når man deler «endringsprosjektet» med familie og venner. Da kan man få hjelp og støtte, men også ros og bekreftelse på alt man klarer å få til!

FØR: Fredrik veide 141 kilo.
FØR: Fredrik veide 141 kilo.
TI UKER SENERE: 14 kilo mindre – og uten diabetes!
TI UKER SENERE: 14 kilo mindre – og uten diabetes!

Kan ha mobbing og andre traumer i bagasjen

I tillegg til at livsstilsendringen i seg selv er en stor utfordring, er det mange som sliter med psykiske problemer fra før.

– Personer med sykelig overvekt kan ha mye i bagasjen. Mange har opplevd mobbing og andre traumer. De kan ha angst, depresjoner, lav selvfølelse og andre mentale utfordringer. Mange har et svært dårlig forhold til kroppen sin og har dystre tanker om seg selv, forteller han.

Slike belastninger gjør det vanskelig å holde fokus på livsstilsendring på sikt. Flere bør søke profesjonell hjelp, mener psykologen.

– Alle disse negative sidene ved overvekten kan være en god motivasjonsfaktor for å endre seg. De fleste ønsker seg jo bort fra denne tilværelsen. Samtidig er det lett å føle seg veldig maktesløs hvis man fokuserer på alt det som er negativt, sier Børge.

Han forteller at det derfor er veldig viktig å jobbe mot et positivt mål for å styrke motivasjonen.

– Ta utgangspunkt i et positivt helsemål, noe som virkelig betyr noe for deg! Målet bør være realistisk og settes sammen med en konkret plan for hvordan målet skal nås. Fra dag én vil man da oppleve mestring. Gradvis stiger selvtilliten, motivasjonen og troen på å lykkes, og målet kommer innenfor rekkevidde, sier Børge.

– Det kan også være til stor hjelp å forestille seg hvordan det vil bli å nå målet sitt – for eksempel hvor godt det kjennes å kunne leke med barna sine uten å bli helt utslitt.

– Det er kun du som kan endre livet ditt

 

Ofte, slik som med Fredrik, vil hovedmotivasjonen være antall kilo man går ned.

– Det er minst like viktig å huske på alle de andre gode sidene ved å endre livsstil. På et eller annet tidspunkt stagnerer eller stopper vekttapet, og da er kunsten å fokusere på helsemålet ditt.

– Hva gjør man om man ikke har troen på at man kan klare det?

– Mange har blitt fanget i et mønster og havner i en negativ spiral. Vonde opplevelser og lav selvtillit forsterkes av mislykket slanking og nye nedturer. Håpløsheten råder. Det er viktig å innse at det er du selv – og ingen andre – som velger hva du spiser og hvor mye du beveger deg. Det er kun du som kan endre livet ditt, og ingen andre enn deg selv kan hindre deg i å gjøre det. Men for å klare dette må man kanskje lære seg å be om hjelp, sier han.

Søndag kveld stilte psykolog Børge til nettchat. Les svarene hans under: