POPULÆR: Mercedes GLA kommer til å bli en tøff 
utfordrer i klassen for kompakte SUV-er. Importøren har allerede solgt 
en tredjedel av alle biler de får i 2014.
POPULÆR: Mercedes GLA kommer til å bli en tøff utfordrer i klassen for kompakte SUV-er. Importøren har allerede solgt en tredjedel av alle biler de får i 2014.

Mercedes GLA: 300 biler revet vekk på et blunk

Stor interesse for den rimeligste SUV-en fra Mercedes.

 Klassen for kompakte SUV-er er en av de som vokser raskest om dagen. Stadig nye biler kommer til – og gjør konkurransen om kjøperne beinhard.

Og det skal ikke bli enklere for konkurrentene når Mercedes ruller inn med sin nye GLA til neste år.

Det har vært stor interesse rundt bilen helt siden de første spionbildene dukket opp – og nå har bestillingene begynt å strømme inn.  

 

Kan bli ventelister

Bare en uke etter at den norske importøren gikk ut med detaljer og priser på bilen, har de allerede 300 bestillinger inne. Det er i praksis en tredjedel av alle bilene de har fått tildelt fra fabrikken for hele 2014.

Her kan det med andre ord bli lange ventelister, særlig på enkelte utgaver.

Men importøren er for lengst i gang med å undersøke muligheten for å få flere biler inn enn den opprinnelige planen. 

 

Volummodellen

Med en lengde på 4,42 meter går GLA rett inn i klassen for mindre SUV-er/crossovere GLA 220 CDI 4 MATIC og GLA 250 4 MATIC kommer til Norge i midten av mars.

I mai kommer modellen som trolig blir den norske volummodellen: GLA 200 4 MATIC. Den forhjulsdrevne versjonen kommer også i mai.  

 

Godt år i Norge

GLA er basert på den minste modellen fra Mercedes, nemlig A-klasse. Også den er i ferd med å legge bak seg et veldig bra salgsår.

I skrivende stund har 1851 nordmenn blitt eier av nye A-klasse i 2013, det betyr at man ligger an til å passere 2000 biler før året er omme.

Suksessen med A-klasse har også gjort at Mercedes generelt har et svært godt år i Norge. De har økt salget med 9,6 prosent så langt i år – og er med det nummer ti på merkestatistikken.  

 

Nye modeller

Strategien med å gå ned i bilklassene og ikke minst satse på en rekke nye nisjer, viser seg dermed vellykket.

– Tradisjonelt har nok mange assosiert Mercedes-Benz med store luksuriøse biler. De siste par årene har vi i tillegg levert kompaktbiler som høster lovord både for design og kjørefølelse. Det har nordmenn virkelig fått med seg. Vi gleder oss til fortsettelsen i 2014, med GLA og den drastisk oppgraderte C-Klassen, sier Christoffer Nøkleby som er PR og informasjonssjef hos Mercedes Norge.