Slik jukser vogntogsjåførene

Statens vegvesen avslører massiv triksing med kjøre- og hviletidsbestemmelsene blant vogntogsjåfører. Det er enkelt å manipulere systemet slik at de kan kjøre så lenge de orker i ett strekk, uten å risikere å bli tatt.

Overingeniør
Poul-Erik Christensen i Statens vegvesen ved Svinesund kontrollstasjon avslørte nylig hvordan vogntogsjåfører trikser med kontrollsystemet slik
at de kan kjøre så lenge de orker, uten å bli tatt. Christensen mener det var vanskeligere å manipulere de gamle skivebaserte ferdsskriverne, som han holder til venstre, enn dagens digitale system. Foto: Håkon Aurlien/Vegen og vi
Overingeniør Poul-Erik Christensen i Statens vegvesen ved Svinesund kontrollstasjon avslørte nylig hvordan vogntogsjåfører trikser med kontrollsystemet slik at de kan kjøre så lenge de orker, uten å bli tatt. Christensen mener det var vanskeligere å manipulere de gamle skivebaserte ferdsskriverne, som han holder til venstre, enn dagens digitale system. Foto: Håkon Aurlien/Vegen og vi

Overingeniør Poul-Erik Christensen i Statens vegvesen jobber ved Svinesund kontrollstasjon. Han har gjennom flere år blitt ekspert i å avdekke svindel med kjøre- og hviletidsbestemmelsene for trailersjåfører. Nylig avslørte han hvordan vogntogsjåfører trikser med kontrollsystemet slik at de kan kjøre så lenge de orker, uten å bli tatt.

Mer innhold fra TV 2