Er du tynnfeit?

En slank kropp behøver ikke å bety et sunt indre. Test deg selv her.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Slik måler du midjemålet

Kvinner bør han under 88 cm i livvidde, mens menn bør ha under 102 cm.

For å måle legger du en hånd over hoftekammen, og så legger du målebåndet rett over hånda og rundt midjen. Slapp av og mål på utpust.

Anbefalt aktivitetsmengde

Helsedirektoratets anbefaling til voksne og eldre er å være i aktivitet minst 30 minutter hver dag.

Barn bør få dobbel dose, minst 60 minutter.

De generelle nasjonale anbefalingene om fysisk aktivitet for voksne er at alle bør være moderat fysisk aktive i til sammen minimum 30 minutter hver dag eller i gjennomsnitt 3,5 timer i løpet av en uke.

For Anne Grethe Robstad (54) fra Kristiansand var hver dag en lørdag. Dagen startet med riskrem til frokost, og resten av dagen ble fylt med sjokolade og desserter.

Likevel var hun, med sin høyde på 170 cm og vekt på 66 kilo, ikke overvektig.

– Jeg er 54 år, og så lenge jeg kan huske har jeg spist søtsaker. Det er så godt med søte ting, og jeg spiser flere søte måltider om dagen, sier hun.

Da Anne Grethe meldte seg på livsstilsprogrammet «Sporty» i våres, sto hun i fare for å få de samme livsstilssykdommene som overvektige personer. Hun hadde så høy fettprosent at hun hadde økt risiko for hjerteinfarkt.

– Det ble et vendepunkt for meg. Jeg forsto hvorfor jeg var så slapp og sliten, forteller hun.

GIKK INN FOR Å ENDRE LIVSSTIL: Ti uker endret helsa og livet til Anne Grethe Robstad.
GIKK INN FOR Å ENDRE LIVSSTIL: Ti uker endret helsa og livet til Anne Grethe Robstad.

Farlig fett rundt organene

Mange måler sunnhet ut ifra klesstørrelse og vekt og tenker at så lenge man ser slank ut, så er man sunn. Slik er det ikke.

– Selv om man er slank, kan man ha mye farlig, indre fett. Det er ikke alltid det synes så godt, for fettet kan ligge rundt de indre organene. Fettet blir nesten som et eget organ, og kan påvirke hormonbalansen og sukkerbalansen. Det vil dermed søke risikoen for livsstilssykdommer. Etter hvert kan man merke det innvendige fettet på at man har fått økt livvidde, sier lege i Stamina helse, Aina Emaus.

– Mye indre fett skyldes at man er i lite aktivitet og har et dårlig kosthold, forklarer hun.

Forskjell på rolige og rastløse personer

– Men hvorfor blir man ikke overvektig da?

– Her er det mange faktorer som spiller inn, og noe av det handler om genetikk. Noen har ikke like lett for å legge på seg som andre, sier Emaus.

– Noen er flinke til å begrense hvor mye de spiser. De spiser små mengder, slik at de ikke blir overvektige. De vil fortsatt ha et helseproblem hvis de ikke får i seg nødvendige næringsstoffer, forklarer hun.

– Det er også stor forskjell på en aktiv og rastløs person og en svært rolig person. Hvis man til stadighet beveger seg, veiver med armene, spretter opp og ned av sofaen og stadig er ute på ting, forbrenner man mer kalorier enn en som ligger på sofaen, sier Emaus.

– Vi har sett at overvektige personer ofte er svært rolige.

FØR OG NÅ: Anne Grethe var ikke overvektig, men med trening og riktig kosthold fikk hun en strammere kropp, mindre fett og mer muskler.
FØR OG NÅ: Anne Grethe var ikke overvektig, men med trening og riktig kosthold fikk hun en strammere kropp, mindre fett og mer muskler.

Måles ved kropsskanning

Emaus forteller at fettprosenten kan måles ved å ta en kroppsskanning. Hun vil ikke anbefale såkalte «fettklyper».

– Det er det mye tull på markedet. De vil vise ulike resultater ut i fra hvem som bruker dem, sier hun.

– Så hva gjør man hvis man frykter at man han mye farlig, innvendig fett?

– Da er det to ting å gjøre: Spise mer riktig og trene mer! Man må ha en sunn balanse mellom energiinntak og energiforbruk, sier Emaus.

Hun anbefaler å begynne å trene samtidig som at man legger om kostholdet, fordi mer muskelmasse vil føre til økt forbrenning.

Hvis man prøver å bli sunnere er det ikke vekta, men fettprosenten man skal være opptatt av. En «tynnfeit» person vil ofte gå opp i vekt når han eller hun begynner å trene, fordi man bytter ut fett med muskelmasse.

Utskeielser kun én dag i uka

I tillegg må man legge om kostholdet. For mange, slik som Anne Grethe, er det viktigste å kutte ut søtsaker i hverdagen.

– Det er viktig å understreke at man ikke skal kutte ut utskeielser helt. Det er viktig å kose seg en gang i blant, og godteri og kaker har en psykososial betydning – vi forbinder det med å kose oss. Dette bør vi ikke kutte helt ut, forteller klinisk ernæringsfysiolog Kari Sellæg.

Sellæg forteller at det handler om å finne et fornuftig nivå å legge det på.

– Man bør begrense utskeielsene til en gang per uke. Ofte blir dette lagt til helga, og da er det viktig å huske på at det er stor forskjell på å kose seg «bare i helga» eller «bare lørdag kveld».

Det er lurt å planlegge hva som blir ukas utskeielse i forkant, slik at man kan se fram til den resten av uka og unngå andre fristelser.

– Hvis du skal på julebord på fredag, så er dette ukas utskeielse. Eller kanskje du i stedet skal kose deg på sofaen med film og godteri. Hvis du er skikkelig glad i fastfood, så kan ett slikt måltid være ukas utskeielse, sier hun.

Fikk et nytt liv med mye mindre innvendig fett

Anne Grethe fikk et nytt liv da hun kuttet kraftig ned på inntaket av søtsaker. Etter kun ti uker med trening og et godt kosthold, kvittet hun seg med seks kilo fett og gikk massivt opp i muskelmasse.

Hun gikk ned ti centimeter rundt midjen og reduserte risikoen for både brystkreft, hjerte- og karsykdommer og sukkersyke.

– Jeg har mye mer energi enn før. Et helt nytt liv! stråler hun.

 

 

Er du på mobil? Ta testen her!