Mangel på søvn øker risikoen for å bli alvorlig syk

Ny forskning viser at søvnmangel truer fysisk og mental helse.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Mette Heitmann Akerø

Norske Børge Sivertsen har sammen med finske forskere kommet frem til at søvnmangel – eller insomni – settes i sammenheng med en rekke sykdommer og lidelser.

– Dårlig søvn er noe av det første man plages av når man ikke har det bra, og sover man ikke nok, så fungerer man også dårlig på dagtid. Søvnmangel er et stort folkehelseproblem, sier Sivertsen.

Insomni er en tilstand der en person over lengre tid har store problemer enten med innsovning, eller våkner om natten og for tidlig om morgenen. Totalt blir det for lite sammenhengende søvn.

Sovemedisiner mister effekt etter en måned

Sovemedisiner, som 500.000 søvnpasienter får foreskrevet, hjelper bare en liten periode.

– Sovemedisin hjelper i en akutt krise, men etter en måned er effekten borte igjen, forklarer Sivertsen, som er leder for Avdeling for samfunn og psykisk helse ved Folkehelseinstituttet i Bergen.

Helseplagene som kommer som følge av søvnmangel kan gjøre at man faller ut av arbeidslivet.

UTGITT STUDIE OM SØVN OG SYKDOM: Søvnforsker Børge Sivertsen.UTGITT STUDIE OM SØVN OG SYKDOM: Søvnforsker Børge Sivertsen. Foto: Paul-Erik Lillholm– Kroppen får ikke nok hvile og det resulterer i at man beveger seg mindre, noe som igjen kan gi mer smerter, sier Børge Sivertsen.

Fordobler risiko for angst og depresjon

Sivertsens nye studie er publisert i Journal of Sleep Research. I den nye studien pekes insomni ut som en selvstendig risikofaktor for både depresjon, angst og somatiske sykdommer som hjerteinfarkt, astma, fibromyalgi, leddgikt, slitasjegikt og benskjørhet.

Et eksempel viser at risikoen dobles for å få angst eller depresjon, sammenlignet med personer som ikke sliter med søvnmangel.

– Risikoen for slitasjegikt øker med 87 prosent, mens faren for hjerteinfarkt øker med rundt 50 prosent, forteller søvnforsker Børge Sivertsen til God morgen Norge.

Skal teste 200 personer på nett

Sivertsen skal sammen med forskere fra Universitetet fra Bergen teste ut 200 personer over seks uker i et norsktilpasset selvhjelpsprogram mot insomni på internett.

– Dette er et nødvendig lavterskeltilbud for å få etablert god søvnbehandling i vårt langstrakte land, forklarer Børge Sivertsen.

– Det er et problem at vi ikke har nok spesialister eller sentre som kan gi kognitiv atferdsterapi til alle som sliter med søvnvansker.

Frisk luft og gode rutiner

Gjennom lavterskeltilbud som selvhjelpsbehandling kan man komme inn på et tildlig tidspunkt og behandle søvnvansker.

– Det er i større grad mulig å hindre utvikling av angst, depresjon, somatiske sykdommer som hjerteinfarkt, forklarer Sivertsen.

Han legger til at det første man gjerne foreskriver i et behandlingsopplegg for insomni, er å komme seg ut i frisk luft og innarbeide gode søvnrutiner.

Noen viktige kjøreregler for god søvn

Børge Sivertsen sier at det faktisk er mye man kan gjøre selv, ut fra sunn fornuft:

  • Dropp jobb på PC og sosiale medier før du skal legge deg
  • Gå til sengs og stå opp på samme tid hver dag, også i helgene
  • Sørg for at soverommet er stille og har riktig temperatur
  • Mosjoner regelmessig men ikke rett før du skal legge deg
  • Dropp kaffe og koffeinholdig drikke seks timer før leggetid
  • Styr unna filmer som gjør deg følelsesmessig involvert i timen før du legger deg

Du kan lese mer om søvnmangel og insomni på Foreningen for Søvnsykdommer sine nettsider.