Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Is på ruten og glatte veier om morgenen er ingen glad i. Du er ikke trygg selv om termometeret har vist tre-fire-fem varmegrader hele natten.

Hvordan kan det ha seg?

Varmestråling

– Det handler om varmestråling, forklarer Storm-meteorolog Martin Grønnevet. En bil stråler ut varme mye mer effektivt enn luften rundt et termometer, og temperaturen på glasset kan falle under null selv i varmegrader.

Slik så frontruten til Tor Erik Alræk ut i morges. Vakkert, men kanskje ikke klokken halv åtte om morgenen. Foto: Tor Erik Alræk
Slik så frontruten til Tor Erik Alræk ut i morges. Vakkert, men kanskje ikke klokken halv åtte om morgenen. Foto: Tor Erik Alræk

Skjer det, kjøles luften som stryker over vinduet ned så mye at den ikke klarer å holde på fuktigheten sin, og den settes av som is.

Alt rundt oss sender ut langbølget varmestråling. Strålingen fanges opp og sendes tilbake - men er det klarvær er det ingen skyer som kan reflektere varme rett nedover. Strålingen forsvinner ut i verdensrommet.

– Derfor er det flatene som vender oppover som mottar minst varmestråling, fortsetter Grønnevet, og det gjør at det blir mer is på den skrå frontruten enn på sidevinduene.

Slik får du isen bort fra bilruten

 

De fleste av oss setter varmeapparatet på fullt og finner frem is-skrapen når rutene er dekket av is. Er isen tykk går det raskere på denne måten: 

- Fyll vindusspylervæske blandet med noen dråper såpe i en dusjeflaske, og spray på ruten. Blandingen løser opp isen, og gjør det lettere å skrape den bort. Siden vindusspylervæske inneholder alkohol har den lavere frysepunkt enn vann, og det fryser ikke på igjen. 

- Du må ALDRI fjerne is på bilruter med varmt vann. Temperaturforskjellen kan få rutene dine til å sprekke.

Har du bilen stående inntil en mur, er dette også grunnen til at vinduene mot muren kan være isfrie samtidig som de andre vinduene er fulle av is: Muren stråler varme inn mot bilen.

Væromslag

Is på ruten etter langt tid uten skraping vinterstid er et tegn på at det er væromslag på vei.

Etter lang tid med kaldt høytrykksvær er luften og bilvinduet ditt like kalde, og da holder vanndampen seg i luften. Siger det inn et nedbørområde har det med seg varmere luft, som klarer å holde på mer vanndamp enn den kalde luften.

Når denne luften treffer asfalt og bilvinduer kjøles den ned. Da klarte den ikke lenger å holde på all vanndampen, og noe av den setter seg som is på ruten din.

Slår du på viften i bilen skjer det motsatte. Du varmer opp luften rundt ruten, det gjør at den kan inneholde mer vanndamp, og isen smelter og fordamper.