Løpe eller gå når det regner?

Her kan du finne ut hva akkurat du bør gjøre når regnet overrasker deg.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Løp du gjennom regnet for ikke å bli våt i dag?

Det er ikke sikkert at det er verd anstrengelsen. Går du, faller det meste av regnet på hodet og skuldrene dine. Løper du, blir du våtere på overkroppen og beina. Samtidig er du korter tid ute i regnet.

PARAPLY: Har du paraply lønner det seg å gå, dersom det ikke blåser. Foto: EPA / Scanpix
PARAPLY: Har du paraply lønner det seg å gå, dersom det ikke blåser. Foto: EPA / Scanpix

Ikke enkelt dette her.

Nå er det dukket opp en kalkulator som finner ut hvor mye vann som treffer deg, basert på høyden og bredden din, og hvor fort du løper.

Ikke så mye å tjene

KJEKT: Noen bryr seg om regnet i det hele tatt. Foto: Lise Åserud / Scanpix
KJEKT: Noen bryr seg om regnet i det hele tatt. Foto: Lise Åserud / Scanpix

La oss ta utgangspunkt i en person som er 180 høy, 50 cm mellom skuldrene, og 20 cm fra brystet til ryggen. Det er 200 meter med regn fra bussen til kontordøren. Hva bør han gjøre?

Løper han rolig de to hundre meterne, og bruker hundre sekunder i regnet, faller det 46 ml nedbør på ham dersom det regner 3 mm per time. Halverer han tiden, og sprinter på femti sekunder blir han ikke fullt så våt, 42 ml. Ignorerer han regnet, og spaserer på to hundre sekunder treffes han av 54 ml vann.

Han har ikke så veldig mye igjen for å sprinte altså. Selv ikke dersom sprinten holde olympisk nivå. Klarer han de 200 meterne på tjue sekunder faller det 39 ml regn på testpersonen vår. Det han sparer i regnvann må han dessuten kanskje betale i svette...?

Vind gjør deg enda våtere

Tallene over er for regn som faller rett ned. Blåser det i tillegg, sånn at noe av regnet treffer fra siden, blir han mye våtere. I spaserfart øker de 54 milliliterene til 204 ml.

REGNER DET? Foto: Creative Commons
REGNER DET? Foto: Creative Commons

Med vinden i ryggen lønner det seg virkelig å sprinte. I joggefart blir de 204 milliliterene til 121 ml, og til bare 54 med olympisk fart.

Sjekk selv her, med dine egne mål og din egen fart!