Torsdager kl. 20.30
null

Kun tre av åtte bilbatterier får godkjent

Test av bilbatterier avslører for dårlig kapasitet blant kjente merker.

Om testen:
 

Det kan være vanskelig å få start på bilen i kulda, og du er avhengig av å ha et godt bilbatteri.

Svenske Testfakta har gjort en test av bilbatterier, og kan avsløre at kun tre av åtte bilbatterier lever opp til bransjens egne krav.

I tillegg til kapasitet har ytelse og vannforbruk blitt målt. 

Les hele testen på Testfakta sine nettsider.

Mister kapasitet

Mange av batteriene mister raskt kapasitet, noe som fører til at det kan bli vanskelig å starte motoren i kulden.

– Et startbatteri skal gi høy effekt på få sekunder, men samtidig ha så lang utladningstid som mulig. Jo lengre utladningstid batteriet har, jo flere forsøk har man på seg til å starte motoren, sier Carl Johan Rydh, testleder ved Batteritestcentrum som utførte testen for Testfakta til Testfakta.

Laboratoriet målte effekten batteriene avgir, og tiden det tar å lade det ut med høy strøm. For å sjekke temperaturpåvirkningene ble testen gjort i både 20 grader og i -18 grader.

Se også: Bileksperten har mer tro på sprittusj enn ripepenn

Flere produsenter holder ikke det de lover

Testen avslører at de fleste produsentene ikke holder det de lover.

De eneste batteriene får godkjent på kapasitet er Exide EA640, Tudor TA640 og Banner P6219. Dårligst er Bosch 0 092 S50 050, som bare yter 73 og 76 prosent av den lovede kapasiteten.

Alle merkene i testen klarte uten problem å starte en vanlig bil når de var nye fra produsenten, både i varme og kulde. Kapasiteten til batteriene blir redusert med 20 prosent når det blir kaldt, og en kald bilmotor er i tillegg vanskeligere å starte.

– Det er bemerkelsesverdig at batteriene mister kapasitet så raskt som de gjør, sier Carl Johan Rydh.

Et nytt startbatteri oppnår best effekt etter å ha blitt helt oppladet og deretter utladet 2-3 ganger.

Se også: Trodde parkeringshuset var tryggere

Brukte seks ganger mer vann

Når det kommer til vannforbruket, var det OKQ8 214208 som kom dårligst ut. Batteriet bruker hele seks ganger mer vann enn batteriet fra Banner. 

Jo mer vann et batteri avgir, jo kortere levetid har det.

Global 56219 og Biltema 802622 kom også dårlig ut her. De eneste batteriene i testen som det går an å etterfylle vann på er Global56219 og OKQ8 214208.

Se også: «Bilekspertene» bommet med over 300 prosent

Dette er best

Testens vinner er Exide EA640. Batteriet presterte best, og har god holdbarhet. 

De to neste som kommer bra ut er Tudor TA640 og Biltema 802622.

De store forskjellene på batteriene viser at det er lurt å sjekke før du kjøper et nytt batteri. Du bør passe på at du velger et som kan holde på kapasiteten og ikke bruker opp energien på å starte bilen. Spesielt nå i de kalde vintermånedene er et godt batteri ekstra viktig.

Prisene i testen er basert på svenske priser og kan avvike noe fra norske.

Har du tips til tester? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no
Følg oss på Facebook og Twitter

Vi har lagt vekt på følgende testkriterier:
 
  • Kapasitet
  • Ytelse ved 20°C etter én kapasitetstest
  • Ytelse ved -18°C etter én kapasitetstest
  • Ytelse ved -18°C etter seks kapasitetstester
  • Vannforbruk
Resultater
Foto: Anna Sigge © Testfakta Exide
EA640
1 040,-  
Foto: Anna Sigge © Testfakta Tudor
TA640
1 040,-  
Foto: Anna Sigge © Testfakta Biltema
802622
690,-  
Foto: Anna Sigge © Testfakta Varta
563 400 061
1 080,-  
Foto: Anna Sigge © Testfakta Banner
P6219
1 040,-  
Foto: Anna Sigge © Testfakta Bosch
0 092 S50 050
1 120,-  
Foto: Anna Sigge © Testfakta OKQ8
214208
860,-  
Foto: Anna Sigge © Testfakta Global
56219
1 040,-  
 
 
 
Disqus sitt kommentarsystem.
reklame