Du tror kanskje at jo flere stjerner et hotell har, desto renere er det? Vi har foretatt stikkprøver av rengjøringen på tilfeldig valgte hotell som de store charterselskapene bruker.

«Redd ferien min» har sjekket hvordan det sto til med Ving-hotellet JB Apartments, et firestjerners hotell i Puerto Rico.

Vi har også testet et tostjerners på Gran Canaria: Slik gikk det

På JB Apartments bor Kjell Ivar og Hildur Dreyer sammen med sin datter og barnebarnet Nikoline. Og lille Nikoline har allerede avslørt at renholdet her kanskje ikke er så bra som det burde være. Nikoline blir skitten av å krabbe rundt på gulvet.

– Vi har et lite barn med oss og vi oppdaget at hun ble ganske så skitten når vi kom hit og hun begynte å krype på gulvet her, sier Kjell Ivar.

Saken fortsetter under bildet.


Skittent gulv

Verken Ving eller hotellet vet at vi skal foreta en stikkprøve av renholdet her, og vi blir invitert inn til familien rett etter at leiligheten er rengjort for dagen.

Allerede før vi begynner å ta målinger, ser vi at gulvet ikke er rent og ved hjelp av avanserte måleinstrumenter skal vi finne ut hvor skittent det egentlig er i leiligheten. En støvdetektor skal ved hjelp av laserlys måle hvor mye støv som limer seg fast til en gjennomsiktig testlapp. Her får vi vite hvor mye støv som har samlet seg.

Vi starter med støvtesten på gulvet. Prøven vi tar er midt på gulvet i stuen på en lett tilgjengelig flate så her vil et testresultat på 3 eller under være bra, mens fra tre og oppover gir et stadig dårligere resultat.

– 20,3 – her ser vi at dette gulvet ikke er nyvasket. Det er rett og slett skittent, sier testreporter Magdalena når hun får resultatet.

Les også: Lungesyke Weronica endte på utrolig skittent hotell

Sjekket kjøkken og bad

Deretter sjekker vi kjøkkenbenk og kraner for organiske rester av hud, bakterier og mat. Med apparatet vi bruker er verdier under 50 bra, mens opp mot 100 og over indikerer et stadig dårligere renhold.

På kjøkkenbenken er verdiene på 77 som er noe høyere enn ønsket, mens kranen på kjøkkenet viser verdier på 115.

På badet derimot er det bedre vasket, og her er verdiene 17 på vasken og 34 på toalettet.

Her skraper vi med oss prøver fra kraner og baderomsutstyr for å finne ut hvor mye organiske rester som hudceller, bakterier og matrester som er igjen etter at det har blitt vasket.

Les også: Ving droppet «mareritthotell» etter TV-reportasje

Saken fortsetter under bildet.

For skittent

Første besøk viser at det er for skittent på gulvet og på kjøkkenet.

Tre dager seinere drar vi tilbake til familien Dreyer for å gjennomføre en kontrollmåling.

– De var her og vasket for en halvtime siden, sier Kjell Ivar Dreyer.

– Gulvene må ha blitt vasket siden sist da vi fikk en støvmåling på over 20, men 8,5 er fortsatt for høyt, sier Magdalena etter å ha gjennomført støvtesten.

Også denne gangen bør resultatene på hygienetesten vise verdier på 50 eller under, men på kjøkkenet er verdiene på kranen enda høyere enn sist – på hele 252.

– Jeg vet ikke hva de har vasket med her, men her er det ikke rent, sier reporter Magdalena.

På badet derimot har renholderne gjort en god nok jobb denne gangen også og resultatet viser verdier på 35 på vasken.

Les saken: Guttegjeng fikk hotellrom med «barnesenger» og knøttebad

Saken fortsetter under bildet.

Firestjerners rengjøring?

Ving har gitt dette hotellet fire stjerner, men vår stikkprøve viser at rengjøringen absolutt ikke er firestjerners! Familien Dreyer var først overveldet over luksusen på hotellet, men det dårlige renholdet trekker kraftig ned totalopplevelsen.

– Nå begynner jeg egentlig å lure på hva det er vi betaler for, sier Kjell Ivar.

– Når vi kom hit var jo luksusen overveldende, men det betyr veldig lite for oss, for det vi synes er viktigst er at det er rent, sier Hildur.

I vår stikkprøve oppnår Vings hotell JB Apartments bare to av fem stjerner for renholdet.

Les også: Familien Stordalen betalte en formue for falske flybilletter

Saken fortsetter under bildet.

– Ikke registrert klager

Ving hadde cirka 2500 gjester på dette hotellet i 2011 og sier at de ikke har registrert klager på renholdet.

Administrerende direktør i Ving, Christian Grønli, forteller at tilbakemeldinger fra kunder er Vings viktigste rettesnor med tanke på oppfølging vis-à-vis hotellet for renhold.

– På JB har vi så langt i 2011 hatt 2.305 kunder boende, og alle kunder får mulighet til å gi en tilbakemelding på hvordan renholdet oppfattes etter endt ferie. På en skala fra én til fem har kundene gitt JB en score på 4,28.

Ifølge Grønli har ikke Ving mottatt en eneste reklamasjon på renholdet på dette hotellet i 2011.

– Dette er tall som sier oss at kundene generelt er godt fornøyd med renholdet på JB. Derimot skal Ving på bakgrunn av de målinger som er foretatt følge opp dette med hotellets ledelse, sier Grønli.

Les også: Familien på fem sparte 7400 kroner på to uker med all inclusive

Trenger du hjelp med en forbrukersak? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter