«Redd ferien min» har sjekket renholdet på et Apollo-hotell på Gran Canaria.

I programmet «Redd ferien min» som har premiere på TV 2 kl. 20.30 i kveld skal vi blant annet ta stikkprøver av renholdet på ulike hotell på Gran Canaria. I kveldens episode er det Apollo-hotellet Monteparaiso i Puerto Rico som skal vurderes. Hotellet er klassifisert som et 2-stjerners pluss hotell.

Les også: Familien på fem sparte 7400 kroner på to uker med all inclusive

Støv og hygienetester

Vi møter Stine Nåvik og Håkon Tangen fra Oslo som bor på hotellet med sin lille sønn Matheo (4 mnd.). De er spente på å finne ut hvor rent det egentlig er på hotellet deres.

– Det er litt skummelt, men det er kanskje greit å vite, sier Håkon.

Vi kommer inn i leiligheten tidlig på ettermiddagen. Vi passer på å være der etter at renholdspersonalet har rengjort leiligheten, men før den lille familien har rukket å skitne den til igjen.

Ved hjelp av avanserte måleinstrumenter skal vi finne ut hvor skittent det egentlig er i leiligheten. En støvdetektor skal ved hjelp av laserlys måle hvor mye støv som limer seg fast til en gjennomsiktig testlapp. Her får vi vite hvor mye støv som har samlet seg.

Vi starter med å måle støv på kjøkkenet. Området rett ved spisebordet regnes som en lett tilgjengelig flate, og vi bør få verdier på under 3 her. Jo høyere verdier over 3, jo skitnere er gulvet.

Resultatet vi får er på 9,8, som er høyere enn det det burde ha vært.

Saken fortsetter under bildet.



Les også: Guttegjeng fikk hotellrom med barnesenger og knøttebad

Ekstremt rent på armatur og kjøkkenbenk

Med familien godt plassert på sofaen tar vi flere tester.

– Det er jo litt spennende å se hvordan dere tar disse testene, sier Stine.

Etter støvtesten står hygienetester for tur. Her skal vi skrape med oss prøver fra kraner og baderomsutstyr for å finne ut hvor mye organiske rester som hudceller, bakterier og matrester som er igjen etter at det har blitt vasket.

Her er verdier på rundt 50 og nedover bra. Jo lavere tall, jo renere er området vi tester. Verdier på opp mot 100 derimot indikerer at det ikke er godt vasket. Vi tester først armatur og kjøkkenbenk og får overraskende bra resultater. Instrumentet viser null på armatur og 8 på kjøkkenbenken. Dette er veldig bra.

Saken fortsetter under bildet.



Les også: Dette er nordmenns favoritthoteller

Badet – ikke like bra

På badet tester vi vasken og toalettet for organiske rester, og her sjekker vi for hudceller og kroppsvæsker. På toalettet får vi resultatet 66, som er litt høyt, men likevel innenfor det som er akseptabelt.

For at stikkprøven skal bli så troverdig som mulig, er det viktig at vi gjør en ekstra kontrollmåling, så to dager senere er vi tilbake på hotellet. Hotellet har ikke rengjøring hver dag, men har blitt rengjort samme dag som vi tar våre neste målinger.

Før vi drar fra hotellet første gang legger vi igjen medbrakt støvdott under spisebordet for å se om den blir vasket vekk.

Les også: Hotellet i Tyrkia ødela familien Høies ferie

Saken fortsetter under bildet.

Stort sett bra vasket

Hygienemålingen på kjøkkenet viser igjen null på armatur. Men badet kunne ha vært rengjort bedre. En av våre kontrollmålinger av organiske rester viser nemlig 114, noe som er over det som er ønskelig.

Hvis det ikke blir rengjort skikkelig er det vanlig å få verdier på over 100.

Men hva skjedde med støvdotten? Den lå akkurat der vi la den første gang.

Vi kan uansett konkludere med at målingene våre viser at Apollos 2-stjerners pluss hotell stort sett er bra vasket.

– Det skal jo være rent uansett hvor hen man bor da. Uansett hvor mange stjerner det er så bør renholdet være likt, sier Stine. Alt i alt er vi veldig fornøyde, bortsett fra badet da som kunne ha vært bedre.

Saken fortsetter under bildet.

Apollo lover å følge opp

Da «Redd ferien min» kontakter informasjonssjef Helen Begby i Apollo, er hun nesten fornøyd med resultatene.

– Det er selvsagt veldig hyggelig å få så gode resultater for deler av rengjøringen, som på kjøkkenet. Men det er lite tilfredsstillende å lese resultatene fra baderommet – som vi vil følge opp, sier Begby.

Ifølge Begby samarbeider Apollo med rundt 1600 hotell over hele verden. Det er alt fra velrenommerte hotellkjeder til små familiedrevne hotell, så de er avhengige av tilbakemeldinger fra gjestene.

Saken fortsetter under bildet.



Les også: Ryanair nektet Helene (12) å fly hjem fra London

Oppfordrer til tilbakemeldinger

– Vi oppfordrer alltid at gjestene våre sier i fra på plassen om det er noe de ikke er fornøyd med på reisemålet eller hotellet. I tillegg får vi evaluering etter endt opphold, alle våre gjester får et evalueringsskjema mailet etter ferien, og her spør vi blant annet om rengjøringen, sier Begby.

Og informasjonssjefen forsikrer om at det hjelper å klage.

– Hotell som får klager på renhold, eller scorer lavt på evalueringsskjema, tar vi kontakt med for å få dette utbedret. I ytterste konsekvens avslutter vi samarbeidet med et hotell hvis kvaliteten ikke blir bedre, sier hun.

Trenger du hjelp med en forbrukersak? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter