– Det var helt utrolig. Vi slapp å reise oss for å kjøpe øl. Vi kunne sitte i ro og drikke uten å stå i kø, forteller Morten til TV 2 hjelper deg.

Han forteller om de omtrent ikke-eksisterende ølkøene på Kontraskjæret, der EM-kampene vises på stormskjerm. Grunnen? Et betalingssystem som heter SnappOrder.

Man bestiller ølen fra mobilen, og gir beskjed om hvor man sitter. På Kontraskjæret er plasseringen delt inn i 15 rader og 25 bordnumre. Første gang man bestiller registrerer bankkortet, etter første bestilling bruker man et passord for å bekrefte bestilling og betaling.

Les også: Her er skurkenes skrekk-app

Tok et par minutter

– Vi tok tiden, det tok dem fra 1,5 minutter til fire minutter å servere oss ølen fra vi hadde bestilt. Den største bekymringen var å komme seg på do, sier Morten.

– Det kan være vi drakk litt ekstra fordi det var så lett å få tak i ølen, legger han til.

Vi har også tidligere skrevet om betaling med mobiltelefonen. Visa spår at halvparten av alle Visa-transaksjoner kommer til å være på mobil eller nettbrett innen 2020. Flere av de nyeste toppmobilene som er til salgs har allerede teknologien som skal til.

Mobilene LG Optimus 4X, Samsung Galaxy S III, HTC One X og Sony Xperia S kan i fremtiden brukes som bankkort.

Felles for dem er at de inneholder en NFC-chip, som står for Near Field Communication.

Les saken og se video

Les også: Sommerøl er over 20 kroner dyrere enn vanlig øl

Her brukes appen

Geir Thorvaldsen, markedsansvarlig i Snappit, forteller at SnappOrder-appen er ment for restaurantbransjen og servicenæringen.

– Foreløpig brukes den blant annet på Skarsnuten i Hemsedal og på Hannibals hybel på Aker brygge. Appen er for at gjestene skal bestille til bordet selv, i stedet for å tilkalle servitøren. Man kan bestille mat og drikke, og be om regningen, sier Thorvaldsen.

– Arrangørene på Kontraskjæret ønsker å selge mer øl mens kampene spilles, ikke bare i pausen, og før og etter kamp. Nå kan man betjene kunder under kampen. Det er i og for seg fremdeles køer, for alle vet ikke om muligheten.

Saken fortsetter under bildet.

Les også: Her er våre pinligste soveromsøyeblikk

For lang kø og terskel

– Det tristeste jeg vet er kunder som har penger, som vil ha varer, men som ikke kjøper det de vil ha fordi terskelen er for høy, køen for lang. Det er en tap-tap situasjon. Man har ikke lyst til å reise seg når kampen er spennende, så man får drikkevarene direkte til plassen sin i stedet. Folk er himmelfalne og sier at det er den beste appen de har vært borti, sier Thorvaldsen.

På fotballarrangementene selger de alkoholfritt øl, vanlig øl, vin og cider. I Drammen serverer de også brus, og man kan kjøpe sigaretter. Målet er servering innen ti minutter, men gjennomsnittstiden skal ligge på to-tre minutter.

Fotballvarianten ble lansert på åpningsdagen til EM, spesielt for Kontraskjæret. I etterkant har Snappit fått henvendelser fra Fotballarenaer, golfbaner og take away-steder.

– Tanken vår er at alle varer og tjenester skal kunne selges på denne måten. Mobiltelefonen er fremtidens markedsplass, og vi ønsker å fasilitere for alle former for business, sier Thorvaldsen.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter