For ett år siden merket Svein Tangen i Fedje problemer med en Mercury 40 EFI-motor ved at alarmen gikk når han var på sjøen.

En Mercury 40 EFI er en liten utenbordsmotor som man kan bruke i blant annet åpne båter.

– I fjor sommer begynte jeg å få problemer med kjølingen på motoren. Det startet med at alarmen for høy temperatur gikk. Ved at jeg slakket på turtallet, kunne jeg kjøre med litt redusert turtall, skriver Svein Tangen i sin reklamasjon til importøren av Mercury.

Sjokkregning: 27.759 kroner

Etter å ha satt båten på et serviceverksted kom sjokkregningen: Den var på 27.759 kroner.

Det viste seg at det var tæring i stammen og mellomplata i motoren. Stammen er den delen av motoren som er i kontakt med vannet mens motoren er i bruk.

På grunn av problemene med stammen og mellomplata har dette også ødelagt kjølingen slik at motoren går varm, ifølge verkstedet.

– Hos servicefirmaet sa de at det var mange slike feil på disse motorene, sier Svein Tangen.

Blant annet er det fem stykker ved samme havn som har lignende problemer med Mercury-motorer, forteller Svein.

Les også: – Det kom noen banneord da jeg så båten

For gammel for reklamasjon

Mercury-motoren ble kjøpt allerede i 2003 hos Bergen Båt som har gått konkurs. Tangen sendte derfor reklamasjonen til Brunswick Marine, importør av Mercury i Norge.

Tangen er klar over at reklamasjonstiden på fem år er gått ut.

– Jeg vet at de ikke er juridisk pliktig til å erstatte dette. Men jeg mener allikevel de plikter å erstatte mine kostnader fordi jeg opplever at det er solgt en båtmotor med deler som ikke tåler sjøvann. Materialet smuldrer i vann. Derfor føles det som lureri, sier Tangen til TV 2 hjelper deg.

Les også: Alle tester av båt og bil i Testbasen

Avviser økonomisk kompensasjon

Importøren avviser Svein Tangens krav om økonomisk kompensasjon.

– Din motor er dessverre utenfor både garanti og reklamasjonsrett, og vi har ingen muligheter til å dekke kostnader ved reparasjoner på motorer eldre enn 5 år, skriver Magne Barth, salgssjef i Brunswick Marine til Svein Tangen.

– Vi kan dessverre ikke ta kostnadene på dette. Men vi beklager problemene han har hatt, sier Magne Bart i Brunswick Marine til TV 2 hjelper deg.

Mercury importør: – Tidligere til verksted

I en e-post til TV 2 hjelper deg skriver Brunswick Marine til TV 2 hjelper deg at motoren på reklamasjonstidspunktet var åtte år og seks måneder.

Brunswick Marine mener at eieren kunne ha tatt motoren på et tidligere tidspunkt til et verksted for reparasjon.

– Når en alarm varsler er dette for å gi beskjed til eier om at noe er galt og motoren må på verksted. Når det her settes sammenheng mellom alarmen for kjøling og korrosjonsskaden, samt at kostnaden for reparasjonen blir fremhevet som et poeng, vil vi hevde at både skaden og kostnaden kunne vært betydelig redusert om motoren var brakt til verksted når problemet oppsto, skriver Magne Barth til TV 2 hjelper deg.

Les også: Velg riktig båtpolish – gjør jobben lettere og båten penere

Bekrefter problemer

Allikevel bekrefter Mercury importøren at slike skader forekommer.

– Innsnevring i kjølevannskanalen i platen over stammen på grunn av saltavleiringer er et fenomen vi har hatt tilfeller av, og ved behov for skifte av denne platen har vi i tilfeller under 5 år dekket utgiftene til dette på reklamasjon der servicehistorikk kan fremlegges, skriver Brunswick Marine.

– Er det et generelt problem på disse motorene at det dukker opp slike problemene med tæring?

– Innsnevring i kjølevannskanalen i platen over stamme pga. saltavleiringer er et fenomen vi har hatt tilfeller av, og ved behov for skifte av denne platen har vi i tilfeller under 5 år dekket utgiftene til dette på reklamasjon der servicehistorikk kan fremlegges, skriver Magne Barth til TV 2 hjelper deg.

– Hvorfor kommer disse problemene?

– Kjølevannskanalene er naturlig veldig utsatt for saltvann, og avleiringer av salt kan medføre slik innsnevring og på sikt korrosjon. Derfor er det viktig at man skyller gjennom motoren med ferskvann ved lagring, og at service og vedlikeholdsprogram følges med tanke på skifte av sinkanoder og kontroll av jording til korrosjonsutsatte deler.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter