Da Esben Visnes og familien skulle kjøpe seg en båt i fjor sommer, ville de kjøpe hos en forhandler for å være på den sikre siden.

Valget falt på en Windy 1994 modell hos Stokken Båt og Motor i Hvaler.

Hos Stokken Båt og Motor fikk Esben forsikringer om at båten han kjøpte var i god stand. Det ble aldri opplyst at det skulle være gamle skader i den, slik en skaderapport fra forsikringsselskapet viste.

– Jeg hadde ikke forventet at båten skulle synke etter bare fire turer på sjøen, sier Esben til TV 2 hjelper deg.

Les også: Nå herjer båttyvene – slik sikrer du deg

Gamle skader ifølge forsikringsselskapet

Da båten skulle heves, var det Esbens forsikringsselskap, Jernbanepersonalets Bank og Forsikring, som stod for jobben.

Saken fortsetter under bildet.

I en skaderapport fremgår det at gamle skader er grunnen til at båten har tatt inn vann og sunket. Det er også tatt bilder av dårlig skrogutførsel og gamle vannstandsmerker inne i båten av takstmann.

På grunn av skaderapporten, ville ikke forsikringen dekke saken. De pekte på at de ikke sto ansvarlig for gamle skader i båten. Dermed gikk Esben til båtbutikken Stokken Båt og Motor med et krav om å heve båtkjøpet.

Les også: Kjøpte GPS for 20.400, nå er kartet utdatert

– Avviste krav om heving av kjøp

– De har avvist kravet hele veien, sier Esben til TV 2 hjelper deg.

Dermed havnet saken i Hvaler forliksråd. Også der avviste de saken. De begrunnet det med at saken for utydelig.

Dermed sto Esben og familien mellom barken og veden.

Les også: – Det kom noen banneord når jeg så båten

Får 95 000 kroner tilbake

Espen vurderte å ta saken for tingretten, men har nå inngått et forlik med selger.

– Forliket innebærer at kjøper får tilbake kjøpesummen, at Stokken Båt og Motor får tilbake båten og at forsikringen er med og dekker den totale kjøpesummen, sier advokat Ole-Jakob Martinsen i advokatfirmaet Ytterbøl og Co AS.

– Det er en lettelse, sier Esben til TV 2 hjelper deg.

Les også: Peiler millionbåtene rett inn på skjær

Todelt forlik

Etter TV 2 hjelper deg tok kontakt med båtbutikken, kom de med et forslag til forlik.

Stokken Båt og Motor betaler nå 70 000 kroner for båten. I tillegg betaler også Jernbanepersonalets Bank og Forsikring 25 000 kroner for båtmotoren.

For at forliket skulle gå igjennom, var det et krav fra båtbutikken at også forsikringen la inn penger. Båtbutikken mener forsikringsselskapet må ta ansvar for at båtmotoren ikke ble forsøkt berget etter at den ble hevet.

Ville ikke la seg intervjue

Stokken Båt og Motor har ikke villet latt seg intervjue av TV 2 hjelper deg.

De har vært uenig i skaderapporten uten å gå nærmere inn på detaljer.

– De har sagt at det var ikke en mangel ved båten som gjorde at den sank, men at den sank av andre forhold, sier advokat Ole-Jakob Martinsen.

Les også: Alle tester av båt og bil i Testbasen

– En lettelse

Espen og familien tok imot beskjed med stor glede.

– Da ble det rettferdig likevel. Dette var en lettelse for det dreide seg om mange penger for en familie, sier Alexandra Visnes som er kona til Esben.

Nå gleder de seg til en ny båtsesong og en ny båt - som denne gangen skal holde seg flytende.

Les også: Mener Mercury-båtmotor ikke tåler saltvann

Saken fortsetter under bildet.

– Partene bør komme til enighet

– I en slik sak bør partene å komme til enighet! Det er ikke nødvendig å belaste rettsapparatet med en slik sak, er det klare rådet fra forbrukerpolitisk direktør hos Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter