TV 2 hjelper deg omtalte høsten 2011 nettbutikken Trendo.no som tok i mot betaling for iPhones de aldri sendte ut til kundene.

En av kundene var 15 år gamle Kristian som forskuddsbetalte for telefonen i september. Telefonen kostet i overkant av 3500 kr.

Siden den gang har han ikke sett eller hørt noe mer fra butikken. Nettsiden ble stengt, og daglig leder var umulig å få tak i. På dette tidspunktet var bedriften registrert i Slemmestad.

Se TV 2 hjelper deg torsdag kl. 20.30

Les også: iPhone-butikk politianmeldt for iPhone-bedrageri

– Trengte pengene

– Han hadde vært flink, han hadde hatt sommerjobb, hadde jobbet hele ferien for å skaffe seg den telefonen her, sier tenåringens mor, May-Liss Kristiansen til TV 2 hjelper deg.

Cathrine Wie Larsen fra Bergen slo også til på tilbudet fra Trendo, og i likhet med Kristian, dukket det aldri opp noe telefon.

– 3600 er en del når jeg er 20 år gammel og har flyttet hjemmefra. Det er penger jeg absolutt hadde trengt til andre ting, sier hun til TV 2 hjelper deg.

Les også: – iPhone 5 kom på piratmarkedet før den kom i butikken

Mange klager, raskt

Butikken ble registrert i Brønnøysundregistrene i september 2011 av daglig leder Bjarte Notøy, og allerede den samme måneden begynte klagene å strømme inn til TV 2 hjelper deg og Forbrukerrådet.

– Det er tydelig at det er en praksis som har gått over svært kort tid, og det er mange kunder det gjelder, sier rådgiver i Forbrukerrådet, Paal Bjønness.

Bjønnes sier at over ti henvendelser har funnet veien til Forbrukerrådet, et tall de mistenker bare er toppen av et isfjell.

– Dette er jo selvfølgelig klart en kritikkverdig praksis, og om dette er gjort bevisst fra selskapets side, så er det i realiteten en straffesak å gjøre. Så hvis det er det som er faktum i saken, så bør klagerne henvende seg til politiet og anmelde forholdet. Det vil være svært alvorlig, understreker han.

Les også: Her er iPhone-Siris verste svar og tabber

Åpnet to nye butikker

Siden høsten 2011 har TV 2 hjelper deg forsøkt å få tak i daglig leder i selskapet, men han uttalte at han ikke ønsket å snakke med oss.

Da han til slutt svarte på SMS den 11. oktober i fjor, skrev Bjarte Notøy at alle kundene ville få pengene sine tilbake.

Men dette skjedde aldri. Istedenfor å betale tilbake kundene sine det de har rettmessig krav på, ble bedriften flyttet fra Slemmestad til Lofoten.

TV 2 hjelper deg mottok rett før jul tips om at det hadde blitt åpnet to Trendo-butikker i Kabelvåg og Lødingen, samt en ny Trendo-nettbutikk. Den nye nettbutikken solgte klær, bilder og annet, men ingen mobiltelefoner.

Se også: Trodde han kjøpte Apple-produkter – fikk to pakker grus

Møtt med stengte dører

Da TV 2 hjelper deg reiste til de to butikkene for å møte selskapets daglige leder, ble vi møtt med stengte dører. Butikken i Kabelvåg holdt stengt, angivelig på grunn av vareopptelling, men inne i butikken var det ingen tegn til noe aktivitet.

I den andre butikken i Lødingen møtte vi en ansatt som sa hun ikke hadde anledning til å ringe til sjefen sin. Den butikkansatte fikk overrakt en konvolutt TV 2 hjelper deg hadde med som inneholdt alle klagene vi hadde fått, og hun sa at denne skulle gis til sjefen.

Men sjefen tok aldri mer kontakt, og i ettertid har det blitt helt stille fra butikken.

Kan tvangsinndrive pengene

Cathrine og Kristian har begge politianmeldt butikken, men fortsatt har ingenting skjedd. Og har man først havnet i denne situasjonen, så anbefaler Forbrukerrådet at man formelt klager inn saken til dem.

– Forbrukerrådet vil da ta tak i saken, og denne kan da i etterkant bli behandlet av Forbrukertvistutvalget som kan fatte et bindene vedtak i saken. Får man medhold der, kan dette kravet tvangsinndrives, sier Bjønness og legger til:

– Så da kan man tvinge dette selskapet til å få det man har krav på.

Har man i tillegg betalt for en vare med kredittkort, så kan man rette kravet til sin egen bank.

Les også: Denne telefonen tåler ikke minusgrader

Fått et svar på SMS

Da kan man faktisk gjøre det samme kravet gjeldende ovenfor bank eller kredittyter som man kan gjøre mot selger i dette tilfellet, sier Bjønness.

TV 2 hjelper deg har siden september forsøkt å få et tilsvar fra nettbutikken Trendo.no og daglig leder Bjarte Notøy, uten å lykkes. Det eneste svaret vi har fått, er en SMS den 11. oktober hvor han lover at pengene vil bli betalt tilbake, og SMS den 9. januar hvor Notøy skriver at våre spørsmål vil bli besvart den 10. januar. Vi har fortsatt ikke fått tilbakemelding på dette, til tross fra flere forespørsler.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter