Løftet fra One Calls sjef Øistein Eriksen er ikke til å misforstå. Han lover at One Call ikke skal ha lokketilbud.

– Hva er dette for noe? Lokketilbud? Nei, det driver ikke vi med. Få det bort, sier Eriksen i en påkostet reklamefilm som vises på TV i disse dager.

– Jeg vet nemlig hva som skjer når lokketilbudsperioden er over. Da blir det veldig dyrt. Hos oss vet kundene at de får lav pris over tid, fortsetter Eriksen i reklamefilmen.

Les også: «Nummer 30 i køen, jeg orker ikke lissom» – vi ble nummer 42

Lokker med gratis mobildata

En av TV2 hjelper degs seere, mener One Call ikke holder det Eriksen lover i reklamen.

For på nettsiden sin lokker One Call nå kunder med fri bruk av mobildata frem til 1. april.

– Dette virker som et lokketilbud for meg, skriver seeren i en e-post til TV 2 hjelper deg.

Les også: De skal ha 22,22 kroner for å gi deg et nummer

Forbrukeren må informeres

Et lokketilbud er for eksempel et tilbud med en hyggelig introduksjonspris, der prisen for tjenesten blir dyrere etter hvert, opplyser forbrukerombudet.

Forbrukerombudet vil ikke si om de mener fribruk-kampanjen er et lokketilbud, men et brev TV 2 hjelper deg har fått tilgang til tyder på at ombudet mener nettopp det.

I brevet får One Call, og sju andre selskaper, kritikk for sine fribruk-kampanjer.

Les også: Liv (65): – NetComs telefonselger kalte meg en treig f****

Ikke god nok informasjon

Ombudet mente kundene ikke fikk god nok informasjon om hva datatrafikk vil koste etter at kampanjeperiodene er over.

– I markedsføringen av et tilbud hvor det opereres med en kampanjepris, og med en etterfølgende høyere pris etter denne perioden, må det altså sies å være vesentlig for forbrukeren å vite hva den siste prisen er for å kunne ta en informert økonomisk beslutning, skriver forbrukerombudets Petter Ravne Bugten i brevet.

– I motsatt tilfelle vil forbrukeren ikke bli opplyst om et forhold som utvilsomt vil være å anse som viktig for han eller henne, og som vil være av avgjørende betydning for om vedkommende velger å benytte seg av tilbudet, skriver han videre.

Les også: Telenor tar seg betalt for at kundene evaluerer dem

one-call-sjef (Foto: One Call)

Ikke et lokketilbud

Reklamekjendis og One Call-sjef Øistein Eriksen sier han står for det han sier i TV-reklamen.

– Vi skal ikke ha lokketilbud, og fri mobildata er ikke et lokketilbud, hevder Eriksen.

Han føler seg isteden raus fordi han gir både gamle og nye kunder gratis bruk av mobildata.

– Dette er en gave til våre kunder, sier Eriksen.

Eriksen sier målet med kampanjen er gjøre kundene sikrere, og at all informasjon om hva datatrafikk koster fra 1. april ligger lett tilgjengelig på firmaets nettsider.

– Mange av våre kunder er usikre, og litt redde for å bruke mobildata. Derfor ønsker vi å la alle prøvekjøre mobildata gratis, som en gave fra oss. «Fri Databruk» ikke er et selvstendig produkt som skaper salg til nye kunder, avslutter Eriksen.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter