– Det absurde er at hele situasjonen kunne vært unngått om jeg – som jeg i utgangspunktet ønsket – hadde betalt varene da jeg handlet i februar, sier Fride Kramer Riseng.

Det var i slutten av februar at Fride kjøpte en PC, programvare, et antivirusprogram og en Ipod på Siba på Liertoppen i Lier. Da hun skulle betale de 14.297 kronene for varene kontant, ble hun overtalt til heller å betale med et kundekort fra Siba.

Les også: Reagerer på alarmselskaper: -Dette er ulovlig.

Skulle lønne seg

– Det skulle lønne seg for meg å ha kort; Jeg skulle blant annet få 10 prosent avslag på neste produkt jeg kjøpte. Du sparer opp en «bank» med poengsum som kan brukes til å trekke fra 10 prosent av neste vare, sier Fride.

Da den første betalingsfakturaen uteble, tok Fride kontakt med Siba. Der fikk hun beskjed om at det var Resurs Bank som ville sende ut denne på Sibas vegne og at hun bare skulle vente på at den kom.

Fride fikk fakturaen først et par dager etter forfallsdatoen som var oppført på fakturaen.

– Jeg var svært travel i det tidsrommet og fikk ikke betalt fakturaen, forklarer Fride.

Les også: Her fikk Nina og Tone røykebot på 2000 kroner

Avgifter

Sjokkpurring

Da den første purringen kom, betalte Fride hele beløpet på en gang. Det var først etter at hun hadde betalt at hun oppdaget at beløpet på purringen hadde vært langt høyere enn det hun skulle betale.

– Da oppdaget jeg at beløpet hadde gått opp med 1048 kr til 15.345 kroner. Dette var et uhyre purregebyr for en purring, sier Fride.

Men dette var ikke alt. Resurs Bank sendte ut to fakturaer til. En på 280 kroner og en betalingspåminnelse på 100 kroner. Fakturaene var ikke spesifisert og Fride som betalte begge fakturaene antok at dette var betalingen for en PC-veske hun hadde kjøpt senere.

Først da hun kontaktet Resurs Bank viste det seg at disse fakturaene gjaldt den første purringen. Fride hadde altså betalt til sammen 1428 kroner for én purring.

– Så viser det seg at fakturaen på 280 kroner var en delbetaling på nedbetaling av fakturaen jeg allerede hadde betalt. Den andre fakturaen på 100 kroner var en delbetaling av delbetalingen på nedbetalingen på fakturaen jeg hadde betalt i mai, sier Fride.

Flere henvendelser

Fride klaget på purringen både til Siba og til Resurs Bank flere ganger. Hun følte ikke at hun fikk noe gehør hos Resurs Bank.

– Siba reagerte som meg og syntes dette var skandaløst og tok selv kontakt med Resurs Bank for å få ned de ublu gebyrene, sier Fride. De klarte å få ned gebyret noe, men fortsatt var det vanvittig stort, sier hun.

Fride er ikke den eneste som har vært misfornøyd med Resurs Bank. Forbrukerrådet har siden januar i fjor mottatt 20 henvendelser på firmaet.

– Det har vært tvister om gebyrer, størrelsen på disse og rimeligheten i å ilegge purregebyr. Det har også vært krav som folk ikke kjenner igjen, sier kommunikasjonsrådgiver John Andersson i Forbrukerrådet.

Informasjonssjefen i Resurs Bank i Sverige, Olof Engvall, forklarer henvendelsene til Forbrukerrådet slik:

– Selv om 20 henvendelser i løpet av 18 måneder er relativt få med tanke på at vi har 200.000 kunder i Norge, ser vi så klart alvorlig alle klager og henvendelser for å dra lærdom og utvikle vårt tilbud, sier Engvall.

Engvall

Les også: To par Nike for 1200 kroner? Les svindelhistoriene.

Resurs Bank beklager

TV 2 hjelper deg vil ha svar på hvordan det er mulig å belaste et gebyr på nesten 1.500 kroner for én for sen betaling?

– Resurs Banks kreditter er helt rente- og avgiftsfrie hvis regningen betales måneden etter kjøpet. Hvis kunden ikke betaler sin regning, kommer renter og avgifter i tillegg. Den aktuelle summen består av spesifiserte avgifter og renter slik som oppstartsavgift, forsinkelsesavgift, administrasjonskostnader og renter, sier Engvall.

Han beklager at Fride fikk en negativ opplevelse hos Resurs Bank og ber om unnskyldning for dette. Han mener likevel at purringer som i Frides tilfelle, ikke er vanlig praksis hos Resurs Bank.

– Nei, situasjonen er spesiell og uvanlig. Derimot er det normalt at renter og avgifter kommer i tillegg hvis regningen ikke betales i tid eller hvis kunden velger en lengre delbetaling, sier Engvall.

Har gjennomgått rutiner

På spørsmål om hvordan Resurs Bank kan forsvare å belaste en kunde til sammen 1428 kroner for én purring får vi følgende svar:

– Jeg tviler på at det er noen bank som spesifiserer nøyaktig hva kunden har handlet den aktuelle dagen. Påminnelsene er egentlig kun for at kunden selv skal få velge hvor raskt de vil nedbetale gjelden, sier Engvall.

Ifølge Engvall har Frides sak gjort Resurs Bank oppmerksom på visse brister som har ført til at de har gått gjennom sine rutiner for at andre kunder ikke skal oppleve det samme.

siba-infoSJEF

Har fått tilbake pengene

Også Siba beklager situasjonen som Fride havnet i og mener at den er helt spesiell.

– Det er første gangen at vi har hørt om et slikt tilfelle så dette er ikke vanlig praksis. Vi e likevel veldig takknemlige for at kunden hørte av seg slik at vi sammen med Resurs Bank vil kunne forhindre at noe slikt skjer igjen, sier informasjonsansvarlig i Siba AB, Nora Ay.

Fride har ved hjelp av Siba nå fått tilbake pengene som hun ble belastet for gebyret.

Uten støtte fra ledelsen i Siba hadde jeg aldri i verden fått igjen pengene mine fra Resurs Bank, avslutter Fride.