Boligklagene til Forbrukerrådet er mer enn doblet på to år, de fikk 3000 henvendelser bare på bolig i fjor.

– Bolig er vår største investering i livet. En slik investering bør ha et bedre forbrukervern enn det vi har i dag, sier Randi Flesland i en pressemelding.

Risikosport uten tilstandsrapport

Hvordan sikrer du deg mot å kjøpe «katta i sekken»?

Forbrukerrådet har i flere år jobbet for at boligtilstandsrapporter, som beskriver hva slags tilstand boligen du kjøper er i, skal være standard dokumentasjon ved bolighandel.

– 7 av 10 nye boliger selges med feil og mangler. 50 prosent av feilene på nye boliger oppdages etter seks år. Eierskifteforsikringsselskapene opplyser at det oppstår tvist mellom selger og kjøper i innpå 25 prosent av alle bruktboligsalg.

«Norges mest uheldige huskjøper»

TV 2 hjelper deg får også mange henvendelser fra fortvilte huskjøpere. For et år siden fortalte vi om Kent – en av Norges mest uheldige huskjøpere.

Huset han kjøpte i 2007 viste seg å ha feil for over én million kroner, hele 110 stk, og huset ble ferdig 1,5 år senere enn planlagt. I tillegg til feilene ble huset levert uten garasjen og kjøkkeninnredningen som skulle følge med.

– Jeg er veldig lei av hele situasjonen. Følelsesnivået mitt er helt ned i kjelleren, fortalte Kent til TV 2 hjelper deg.

Les saken her: – Dommen føltes som en seier

Trenger du hjelp av oss? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Bil øker og øker

Stadig flere irriterte bilkjøpere kontakter også Forbrukerrådet, 5825 i fjor om bil.

– Det er vanskelig å vurdere hvor god stand en bil er i, og feilvurderinger åpner for konflikt, sier Ingeborg Flønes i forbrukerrådet.

– Det er bransjen som må ta det største ansvaret her, men pass også på hvis du kjøper bil av en annen privatperson, sier direktøren for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

– Uansett hvor fristet du blir av en lekker bil mens du sitter i sofaen og surfer på nettet, må du aldri slå til og betale på forhånd. Få bilen grundig undersøkt, og bruk Forbrukerrådets kontrakt.

Fikk tilbake vrak fra verksted

TV 2 hjelper deg har tidligere fortalt om Birger Thoresen som sendte bilen sin, en Range Rover, på verksted og fikk igjen et vrak to år senere.

Forskuddsbetaling, konkurs, politianmeldelser og en ubrukelig og ødelagt bil. Alt som kunne gå galt i forbindelse med reparasjonen av Thoresens Range Rover, gikk galt.

– Han sa alltid at min bil var den neste, at det bare var en bil igjen, fortalte Thoresen til TV 2 hjelper deg.

Verkstedet slo seg konkurs, og Thoresen antok at han hadde tapt 200.000 kr på å sende inn bilen på verksted.

Les hele saken: Sendte bilen på verksted – fikk tilbake vrak

– Samme hvor hyggelig utleier er ...

De som leier bolig har også grunner til å kontakte Forbrukerrådet.

– Samme hvor hyggelig utleier er, vet vi at mennesker misforstår hverandre. Få derfor avtalen på papir, sier Flønes.

Ifølge forbrukerstatistikken er det snøscootere finnmarkingene ringer mest om, mens sørlendingene ringer om båten sin.

Færre ringer om PC, TV og inkasso

Den kategorien som klatret mest oppover lista er innholdstjenester til mobil som har hatt en økning på 127 prosent. Det handler om slikt som ringetoner og avstemninger som betales på mobilregningen.

– Det er verdt å huske på at det dreier seg om små beløp hver for seg, og derfor ikke er så enkle å oppdage. Summert opp kan kostnaden bli betydelig, poengterer Flønes.

Forbrukerrådets statistikk viser at det er færre som ringer om strøm, pc-er, tv-er og inkasso.

– 314 forbrukere ringte om inkasso, og det er ned 35 prosent. Det kan være fortvilende å få et inkassokrav du mener er feil, så jeg håper denne utviklingen fortsetter, avslutter Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter