Forbrukerombudet mener G-Sport har brutt loven, gjentatte ganger. Sportskjeden har ikke oppgitt førpriser ved salg.

– Dette har skjedd flere ganger. Derfor har vi nå vi mistet tilliten G-sport, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

Ombudet har derfor, denne uken, fattet et forbudsvedtak mot sportskjeden. Det betyr at G-sport må betale 800 000 kroner, hvis de igjen sender ut ulovlig reklame.

– Vi har fattet forbudsvedtak for at G-Sport skal innrette seg etter reglene, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Les også: Slik kupplurer Norges største sportskjede deg

Oppfatter nedsatte varer

Reklamene som utløste vedtaket ble sendt ut i årets to første uker.

Forbrukerombudet mener en gjennomsnittsforbruker oppfatter at varene på forsiden av reklameavisene er nedsatt.

– Det skulle derfor vært oppgitt førpriser for disse enkeltvarene, skriver juridisk seniorrådgiver Morten Grandal i Forbrukerombudet i en epost til TV 2 hjelper deg.

Les også: – Jeg håper ingen har kjøpt denne PC-en

Grunnleggende

Forbrukerombudet mener det er en grunnleggende regel G-sport har brutt.

– Det er grunnleggende at man må oppgi førpris ved salgsmarkedsføring. Dette har G-sport flere ganger unnlatt å gjøre, sier Gjedrem til TV 2 hjelper deg.

Målet er å sikre at forbrukerne skal vite om varene i realiteten er satt ned i pris.

Les også: 100.000 votter og hansker kalles tilbake

Uenighet om hva salg er

– Vi har hatt et lengere samarbeid med Forbrukerombudet. Vi er opptatt av det samme som dem. Nemlig å få en ryddig markedsføring opp mot forbrukeren, sier markedsdirektør Kjetil Løken i Gresvig til TV 2 hjelper deg.

Han sier G-sport og Gresvig ikke er uenige i at man skal oppgi førpris når det er salg.

– Likevel er det av og til et tolkningsspørsmål, om man oppfatter forskjellige begreper som salgsmarkedsføring, sier Løken til TV 2 hjelper deg.

Løken sier de tar vedtaket fra Forbrukerombudet på alvor.

Vi har allerede laget rutiner, som vi nå bruker. Ved hjelp av disse skal vi unngå å trå over den linjen som ombudet nå har lagt. Vi er samtidig opptatt av at dette også skal gjelde for alle i bransjen, sier Løken.

G-sport kan klage vedtaket inn for Markedsrådet innen 3 uker.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter