– Å miste huset sitt og ikke kunne bo i det, det er så mektig at jeg nesten ikke kan beskrive det. Det er som å miste grunnen under beina, forteller Kirsten Gabrielsen til TV 2 hjelper deg.

I snart et år har hun og mannen Bjørn delt rom med yngstemann på 19 år, mens de har ventet på at If Skadeforsikring skal gjøre huset deres beboelig igjen etter en sotskade.

På bilverkstedet de driver sammen har de delt Kirstens kontor i to med en bokhylle, og bak den har de plassert to senger.

– Dette er mitt og Bjørn sitt «rom», og der har du yngstemann sitt «rom», sier Kirsten og peker på de to sengene som står med noen centimeters mellomrom.

Hun forteller at hun blir fysisk dårlig av å se på Ifs reklamer som lover skadeoppgjør på rekordtid, og at hun har gått rundt med vondt i magen nå i snart et år fordi hun har vært redd for at huset deres skulle være tapt for alltid.

Les også: If glemte å avslutte forsikringen – Natalie måtte betale dobbel bilforsikring

Se en av Ifs reklamer under. Saken fortsetter under klippet.

Huset ble ubeboelig

Det var på nyttårsaften for snart et år siden, at Bjørn og Kirsten ble møtt av et uhyggelig syn da de kom hjem.

– All snøen utenfor huset var dekket av sot, og da vi åpnet døra ble vi møtt av en vegg så svart at vi ikke kunne se taklampa i gangen en gang, forteller Bjørn.

Vinden hadde slått ned i pipa og slukket flammen i parafinovnen, men tilførselen av parafin fortsatte og en ulmebrann spredte seig, svart sot rundt i hele leiligheten.

Da Kirsten og Bjørn tok kontakt med TV 2 hjelper deg elleve måneder senere, var det fortsatt sot og parafinlukt i leiligheten. Kirsten som har astma klarte ikke å være innendørs lenge før det begynte å pipe i brystet og hun måtte løpe ut og kaste opp.

– Hvorfor tar ikke If denne saken på alvor, spurte Kirsten fortvilet.

Les også: Det sa «pang» – så stoppet Anitas Peugeot

Saken fortsetter under bildet.

Rotet seg bort i rapporter

Allerede i februar varslet Bjørn og Kirsten If om sine bekymringer om jobben som vaskefirmaet utførte i huset. Det gjaldt både dårlig rengjøringsarbeid, men også skader på treverk på grunn av ekstrem oppvarming som skulle «bake ut» soten og fjerne parafinlukta.

Men i stedet for å ordne opp, bestilte If rapport på rapport om skadeomfanget. Likevel, den rapporten de la til grunn i det videre erstatningsoppgjøret, var vaskefirmaets egen.

– Det er hårreisende. Nei, jeg vet ikke hva jeg skal si til det engang, sier Bjørn og Kirsten i munnen på hverandre.

Les også: Feil forsikring kan gjøre deg til gjeldsslave

– Useriøst

TV 2 hjelper deg har vist saken til Ola Fæhn, en av Norges mest erfarne advokater innen skadeoppgjør på hus.

– Det er ikke første gang jeg ser at et forsikringsselskap tilsidesetter sine egne sakkyndige, til fordel for en samarbeidspartner. Og det ser vi et eksempel på her. Jeg mener det er useriøst, og jeg syns det er synd, for det sitter igjen en kunde som har stor usikkerhet i forhold til om man skal godta dette eller ikke.

If skadeforsikring avviser at de har drevet useriøs saksbehandling.

– Nei, all behandling hos oss er seriøs, og de som har vært borti denne saken her, har nok ment å opptre seriøst og skikkelig, svarer Ifs informasjonsdirektør Jack Frostad til TV 2 hjelper deg.

Han er enig i at Gabrielsens tilfelle ikke er i tråd med hva reklamen lover, men nevner samtidig at ni av ti kunder er fornøyde og at If derfor kan stå for reklamens budskap.

På spørsmålet om tilsidesetting av sakkyndige, understreker han at If har vist til rapportene fortløpende, men at det har blitt for mye fokus på rapportskriving og for lite fokus på å få løst saken.

– Rapportene har tatt mye tid, og der burde vi ha stoppet tidligere slik at saken kunne vært oppe og avgjort for alle parter i løpet av våren. Dessverre kom saken skjevt ut på et sidespor hvor den ikke skulle være, og vi skulle ha brakt den tilbake på spor allerede i februar, sier han.

Se også: Hvilken barneforsikring bør du velge?

Endelig ordner If opp

Da TV 2 hjelper deg kontaktet If i november, tok de umiddelbart tak i saken på nytt, og kun få uker senere var håndverkere i full sving i huset med å rive vegger og tak.

– Vi kan absolutt si at TV 2 hjelper deg har bidratt nå på tampen av saken for å få den inn på riktig spor igjen, innrømmer informasjonsdirektør Jack Frostad i If, og lover at de nå skal gjøre alt de kan for å få huset i beboelig stand igjen.

Bjørn og Kirsten er lykkelige over å føle at de endelig blir tatt på alvor, men er samtidig oppgitt over at de måtte gå så langt som å ta saken til media, for å få til en løsning.

– Vi venter med spenning. Det skal bli utrolig godt å komme hjem igjen, og det skal bli godt å kunne gå inn i førjulstida med senkede skuldre, sier de to.

Se TV 2 hjelper deg hver torsdag kl. 20.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter