NetCom advarer nå mot en falsk e-post som i disse dager sirkulerer på nettet, hvor du blir bedt om å oppgi brukernavn og passord til e-postkontoen din.

Beskjeden er kamuflert som en e-post fra «NetComs Webailtjeneste», men egentlig er den sendt fra noen helt andre med skumle hensikter.

– NetCom og andre seriøse aktører ber aldri sine kunder å sende eller oppdatere informasjon via e-post, SMS eller telefon. Oppgi derfor aldri passord eller personlig informasjon i e-poster, advarer kommunikasjonssjef i NetCom, Øyvind Vederhus.

Les også: Familien Stordalen betalte en formue for falske flybilletter

Fisker etter informasjon

Phishingsvindel uttales som «fishing» på engelsk (fisking på norsk), og går ut på at avsenderen prøver å lure til seg informasjon han eller hun kan bruke til enten å hacke epostkontoen eller stjele identiteten din.

Formålet er enten økonomisk vinning, eller å bruke epostadressen til masseutsendelser til dine mottakere, som da vil tro at e-posten er fra deg.

Les også: Her Pikk ville lure TV 2 hjelper deg

Slik kan du avsløre svindelen

Selv om svindlerne er gode på å kamuflere seg bak profesjonelle navn og logoer, er det visse ting du kan se etter som kan avsløre uærlige hensikter.

– Svindlerne kan sitte hvor som helst i verden, og derfor kan du ofte avsløre dem på dårlig språk. Sjekk også om avsenderens mailadresse er kjent. Ellers bør du generelt være kritisk til meldinger du mottar hvor du blir bedt om å oppgi personlig informasjon, understreker Vederhus.

Netcom har en egen avdeling på Kundesenteret som jobber dedikert med å oppdage og forfølge forsøk på svindel mot sine kunder.

– De jobber nå med å identifisere hvem som står bake denne e-posten, for å få stoppet videre utsendelse til NetComs kunder. Men e-postsvindel er generelt svært krevende å ettergå, ettersom de som står bak oppretter e-postkontoer med falske identiteter, og ofte opererer fra utlandet, informerer Vederhus.

Slik kan du unngå å bli svindlet:

– Svar aldri på slike forespørsler, eller klikk på linker som kan være knyttet til dem.

– Vær kritisk til websidene du besøker. Kontroller alltid om det er korrekt adresse før du logger deg inn, for eksempel netcom.no.

– Ta godt vare på dine personlige passord - de bør aldri oppgis til andre.

– Ha en sunn skepsis til meldinger fra ukjente avsendere. Hvis noe ser ut til å være for godt til å være sant, er det som regel nettopp det!

Kilde: NetCom

Les også: Nigeria-svindler unnskylder seg og tilbyr folk kompensasjon

Dette er phishing

Phishing (uttales som det engelske ordet fishing – fisking på norsk) er en metode for å lure datamaskinbrukere til å avsløre personlig eller finansiell informasjon gjennom en e postmelding eller et webområde.

En vanlig phishing-svindel på Internett begynner med en e postmelding som ser ut som en offisiell henvendelse fra en pålitelig kilde, for eksempel en bank, et kredittkortselskap eller en velrenommert Internett-butikk.

I e postmeldingen blir mottakerne henvist til et bedragersk webområde der de blir bedt om å oppgi personlige opplysninger, for eksempel kontonummer eller passord. Deretter brukes denne informasjonen vanligvis til identitetstyveri.

Kilde: Webopedia / Proz.com

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter