Ti år gamle Felix Thomassen fra Våler er født med cerebral parese, og er avhengig av jevnlig behandling for å opprettholde funksjonsevnen.

Tre ganger i uken kjører han elleve km i taxi for å komme seg til fysioterapeuten i Moss sentrum. Men disse turene har blitt et mareritt, både for Felix og familien. Drosjen kommer ofte for sent, noe som fører til at Felix ikke rekker behandlingen.

Se også: Dag Erik måtte vente et halvt år på nye hjul til rullestolen

Frustrerende situasjon

– Situasjonen er fryktelig frustrerende for oss, sier Felix’ mamma, Trine Thomassen.

Hun har tidligere stått frem i Moss Avis og fortalt om den uholdbare situasjonen. Ifølge Thomassen sitter Felix og venter i alt fra fem minutter, til opp mot en time på at drosjene fra Taxi 3 skal dukke opp.

Det har også hendt at det ikke har kommet noen bil i det hele tatt.

– Det blir jo veldig usikkert for oss, særlig hvis vi ikke får noen beskjed i det hele tatt. Og så blir det mye ringing frem og tilbake. Skolen ringer til oss og forteller at taxien ikke er her, så må vi ringe Taxi 3 og hvis de er altfor forsinket må vi ringe Pasientreiser og avbestille drosjen, sier Thomassen.

Dersom drosjen avbestilles må foreldrene kaste seg rundt og hente sønnen på skolen.

Se også: Heidis far lå død i tre år – fikk NAV-regning på halv million

Kan ødelegge behandlingen

Og i mellomtiden sitter Felix og venter, noe han har blitt godt vant med. Fysioterapeuten hans, Knut Korssund, er i likhet med foreldrene bekymret.

Felix er nemlig avhengig av jevnlig trening, hvis ikke vil all tidligere behandling som er utført på Felix bli mislykket.

– Det kan bli feilstillinger, og han kan miste gangen helt og havne i rullestol, forteller Korssund.

Han synes også det er synd å skape en negativ ramme rundt det å komme seg på trening når dette er noe Felix vil være avhengig av resten av livet. Korssund bekrefter også overfor TV 2 hjelper deg at de andre pasientene han har fra Våler også kommer for sent.

Se også: Mor pleier dødssyke Bertine (3) – Nav ville ikke gi henne pleiepenger

Over 100 misfornøyde kunder

Etter at saken ble omtalt i Moss Avis viser det seg at også ordføreren i Våler har engasjert seg. Selv om Våler kommune ikke er part i saken har han samlet inn klager fra misfornøyde Taxi 3-kunder og responsen har vært overveldende.

– Jeg er overrasket over omfanget, sier ordfører Reidar Kaabbel (Sp).

Han har mottatt 40-50 skriftlige klager, og anslår at han til sammen har fått over 100 henvendelser hvis han regner med telefoner og SMS-er som har tikket inn.

– I de mest alvorlige tilfellene har folk måttet utsette operasjoner i flere måneder, som resultat av at de kommer for sent. Slik kan vi ikke ha det, sier Kaabbel.

Se også: Elias (5) hadde store taleproblemer – fikk ikke hjelp

Truer med å ta fra Taxi 3 oppdraget

Det er Pasientreiser som er ansvarlige for drosjetransporten til Felix, og de bekrefter at det har vært store problemer i Våler, der Taxi 3 har ansvaret for kjøringen, og beklager dette på det sterkeste.

Det har gått så langt at Pasientreiser har tatt fra Taxi 3 retten til å kjøre pasienter med rullestol. Nå truer de med ytterligere sanksjoner hvis Taxi 3 ikke skjerper seg.

– Da må vi gå inn og vurdere om det er mulig å gjøre andre tiltak eller så må vi se på om avtalen skal opphøre. Det har vi mulighet til i forhold til avtaleverket, sier kommunikasjonsdirektør Anne Grethe Erlandsen ved Sykehuset Østfold.

Saken fortsetter under bildet.

Taxi 3 lover bot og bedring

Hos Taxi 3 legger de seg langflate. Henning Holstad, Frp-politikeren med fortid i det konkursrammede Taxi 2, har akkurat kommet inn som ny styreleder i selskapet. Han lover å ta tak i rotet umiddelbart.

– Her har vi rett og slett ikke vært flinke nok i jobben vår, og jeg ber om unnskyldning overfor Felix og alle andre som har måttet vente på Taxi, sier han.

Les også: Oslo Taxi skulle ha 55 kroner for å legge ned et sete

Saken fortsetter under bildet.

Holstad sier han er i ferd med å gjøre en ryddejobb i selskapet, og kan ikke utelukke at de har tatt på seg flere oppdrag enn de har vært i stand til å ta hånd om.

– Dette er ting jeg må se på nå, sier Holstad til TV 2 hjelper deg.

Han lover at Taxi 3 skal bli flinkere på logistikken, og at de skal levere gode tjenester som både Felix, de andre kundene og Pasientreiser er fornøyd med.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter