Fredrik Hauerberg Johansens mobiltelefon fra Samsung hadde vært tre ganger på verksted. Spaceworld skylder på på fuktskade, og hevder at Fredrik ikke har noen rett på ny telefon eller pengene tilbake.

Uholdbart og billig av Spaceworld, mener Fredrik som har kranglet med selskapet i over seks måneder.

– Jeg setter spørsmålstegn ved at vannskaden plutselig dukker opp etter tredje gang inne på verkstedet. Jeg har ikke hatt mobilen hjemme i mellomtiden, allikevel må jeg betale 329 kr for å få tilbake mobilen, sier han.

Se også: iPhone-kunder frykter de har tapt pengene sine

Kom tilbake med flere feil

Problemene startet da Fredriks telefon plutselig begynte å skru seg av i tide og utide.

– Jeg sendte mobilen inn til reparasjon hos Spaceworld første gang for seks måneder siden, forteller Fredrik til TV 2 hjelper deg.

Etter cirka en måned kom mobilen tilbake fra verkstedet.

Fredrik tok med seg den nypreparerte telefonen hjem, men oppdaget raskt at den fortsatte å skru seg av. I tillegg ga den ifra seg støt under samtaler.

– Jeg sendte den inn til verkstedet på nytt igjen og etter noen uker fikk jeg igjen beskjed om at den nok en gang var fikset, sier han.

Les også: Nå kan bildene stjeles ut av iPhonen din

Pengene tilbake eller ny mobil

Klok av skade sjekker Fredrik mobilen mens han fremdeles står i butikken. Det viste seg å være lurt. Telefonen var fremdeles ikke i orden.

– Denne gangen fikk jeg ikke med meg mobilen ut fra butikken etter reparasjon før jeg måtte sende den inn igjen, sier han og legger til:

– Dette var da tredje gangen mobilen ble sendt inn og jeg opplyste dem om at nå hvis ikke den ble fikset denne gangen har jeg rett på pengene tilbake eller ny mobil.

Selgeren hos Spaceworld konstanterer at dette er riktig.

Måtte betale 329,- for en ureparert telefon

Etter et par uker får han beskjed om at mobilen er tilbake fra verkstedet. Han får seg derimot en stor overraskelse når ankommer butikken, og får beskjed om at han må betale 329 kr for telefonen, som ikke er reparert.

Spaceworld hevder de har funnet en vannskade på telefonen som garantien ikke dekker. Fredrik stiller seg undrende til den plutselige vannskaden som har dukket opp i telefonen hans.

– Det var ikke vannskader på mobilen da jeg sendte den inn første eller andre gang.

– Men siste gang, når jeg har krav på ny mobil eller pengene tilbake, da har det plutselig dukket opp vannskade på telefonen. Slik jeg forstår det må det være Spaceworld eller verkstedet til Samsung som har påført vannskaden. Siden jeg ikke har hatt med meg mobilen hjem etter at jeg sendte den inn til verkstedet andre gang, sier Fredrik.

Hauerberg Johansen får beskjed av Spaceworld at han ikke får ta med seg telefonen hjem før han har betalt de 329 kronene forhandleren krever.

Les også: iPhone-mysteriet Apple ikke vil uttale seg om

Vil rydde opp i saken

Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år. For ting som er ment å vare vesentlig lenger, f.eks. radio- og tv-apparat, mobiltelefon og komfyrer er fristen fem år.

Spaceworld Megastore på Jessheim kan ikke svare på hvorfor fuktskaden ikke ble oppdaget ved første reperasjon, men de er villige til å rydde opp i situasjonen.

Les også: Er dette verdens største mobiltelefon?

Lar tvilen komme kunden til gode

Basert på de feilangivelser som er oppgitt mener Samsung væskeskaden høyst sannsynlig har oppstått før produktet ble innlevert første gangen. Siden dette ikke ble oppdaget ved første innsending, velger de å la tvilen komme kunden til gode.

– Vi har derfor besluttet å bytte denne Samsung S8300 med en ny og komplett salgspakke, sier Service Account Manager hos Samsung, Ole-Björn Wiborg.

– Første gangen har vi åpnet apparatet, men ikke oppdaget noe væske. Andre gangen ble den returnert uten å ha blitt sett på, og siste gangen ble det funnet væskeskade, forklarer Wiborg og legger til:

– Produktet er med sikkerhet, og som dokumentasjonen viser påført en skade i form av at væske har trengt inn i produktet. Beklageligvis oppdaget ikke verkstedet denne i første gangen.

Kan få fuktskade i lommen

Det skal fryktelig lite til for å få fuktskade på en mobiltelefon. Telefonen behøver ikke å være utsatt for væske direkte, det holder at den ligger i fuktige lommer, eller at den for eksempel ligger på badet mens man dusjer.

– Slik jeg forstår det mener eieren av telefonen at siden verkstedet ikke fant fuktskaden på første eller andre forsøk – så var den ikke der. Tregangersregelen for reklamasjon for samme feil er der nettopp fordi verksted ikke alltid finner feilen på første forsøk, forteller journalist hos Amobil Finn Jarle Kvalheim.

– At et verksted ikke har funnet en spesifikk feil er dessverre aldri en garanti for at feilen ikke likevel er der. Verkstedene har en sjekkliste over vanlige feil som de går etter, og hvis telefonen består testrutinene sendes den i retur. Det er ikke uvanlig at telefoner med periodiske feil består testrutinene og blir sendt i retur selv om den fysiske feilen fortsatt er der, sier han og legger til:

– Slik norske mobiltelefoner behandles har dessverre mange av dem små og store fuktskader selv mens de er i bruk, uten at det nødvendigvis slår ut i merkbare feil på telefonen.

Les også: Føler seg lurt av Elkjøps reklamemiss

Glad saken løste seg

Fredrik Hauerberg Johansen er fornøyd med at det endelig er kommet frem til en løsning i saken og at han endelig får ny telefon.

– Det er veldig bra at denne saken endelig har løst seg, sier han, men legger til at han har brukt mye tid og krefter for å få en rettferdig behandling. Det er synd at jeg måtte dra inn en tredjepart som TV 2 hjelper deg for å ordnet opp i denne saken.

Les også: Thomas skulle selge GPS-en, ble krevd for 1550


Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter