Antall nordmenn som forsikrer barna sine har økt betraktelig de siste årene. I dag har rundt 45 prosent av norske barn egen barneforsikring, viser tall fra Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO).

En av dem er 13 år gamle Iselin Sporaland fra Sandnes i Rogaland.

– Vi har hatt forsikring på alle de tre barna våre helt siden de var små, og trodde vi var trygge, sier mamma Ingfrid Sporaland.

Men i september fikk den eldste datteren i huset, Iselin, konstatert kreftsykdommen akutt lymfatisk leukemi.

– Å få den beskjeden er et ufattelig mareritt. Når du da skal måtte kjempe og krangle med forsikringsselskapet, sånn som vi må gjøre nå, det skulle ikke vært lovlig, sier Ingfrid.

Se også: Hvilken barneforsikring er best?

Kunne fått 696.510 kr

Da familien fikk den grusomme beskjeden om kreft, gikk Ingfrid inn på hjemmesidene til SpareBank 1, hvor familien i alle år har hatt barne- og ungdomsforsikring. Der kunne hun blant annet lese at banken betaler ut engangsutbetaling ved kreft på 316.864 kroner.

Ingfrid sendte inn de nødvendige papirene til forsikringsselskapet, men fikk sjokk da hun fikk svar. Den forsikringen familien hadde, var nemlig ikke den samme som sto på nettsidene.

– Det er så dumt når du har betalt forsikring i 13 år og tror du er sikret for alt. Men når det da skjer noe, så får du et slag i trynet, sier Ingfrid.

Se også: Mor pleier dødssyke Bertine (3) – Nav ville ikke gi henne pleiepenger

iselin-2 (Foto: Privat)

Får maks 71.280 kr

I vilkårene til barne- og ungdomsforsikringen som Iselin har, står det ingenting om engangsutbetaling ved kreft. Med forsikringen hun nå har, vil familien maks kunne få utbetalt 71.280 kroner.

Derimot med den nye forsikringen, som SpareBank 1 lanserte to måneder etter at Iselin fikk konstatert kreft, kunne familien fått maks 696.510 kroner.

– De har kommet med en helt ny forsikring, men når du går inn på nettet så står det ingen verdens ting om at den er ny. Det står heller ikke at vilkårene på nettsiden ikke gjelder de gamle forsikringene, kun den nye de tilbyr. Jeg føler meg skamlurt, sier Ingfrid.

Se også: Heidis far lå død i tre år: Slipper å betale NAV-regning på en halv million kroner – NAV legger seg paddeflate

Tøff og dyr kamp

Med kreftdiagnosen betyr det at Iselin jevnlig må ta turen til barneavdelingen ved sykehuset i Bergen for å få cellegift. Etter at hun fikk diagnosen i september har Iselin totalt vært innlagt på Haukeland sykehus i 61 dager, Stavanger i 37 dager og vært hjemme i 18 dager med blodprøver opptil flere ganger.

Det blir naturligvis også dyrt.

– Penger betyr ikke alt, men i denne situasjonen hadde det kommet godt med. Tenk alt det vi kunne gjort for henne for de pengene. Vi kunne ha reist på en etterlengtet og velfortjent ferie alle fem i familien, men det går ikke nå, sukker Ingfrid.

Ifølge legene er prognosene gode for at Iselin skal bli frisk, men hun må igjennom tøffe perioder med intense cellegiftkurer. Forrige uke reiste Iselin og moren til Bergen for å ta den siste av syv cellegiftkurer siden hun fikk diagnosen.

– Er det noe vi trenger etter disse fire tøffe månedene så er det en ferie, for å komme oss bort for og kose oss. Det er en utrolig tøff kamp for Iselin, men også for hele familien. At hun har fått kreft to måneder før de vilkårene, det syns jeg virkelig ikke de skulle henge seg opp i.

Les også: Var en «spøk»: Kvinne fikk SMS om kreft av Sykehuset Innlandet

oversikt-forsikring (Foto: Camilla Brække)

Kreftforeningen: – Vanskelig situasjon

Advokat i juridisk seksjon i Kreftforeningen, Kjetil Straume, har full forståelse for familiens fortvilelse.

– Familier som opplever at barn blir syke havner i en veldig spesiell og vanskelig situasjon. Verden raser rundt dem, og det påvirker alle i familien. Det blir ofte mye økonomiske problemer i slike situasjoner, sier Straume.

Likevel mener han at SpareBank 1 ikke har gjort noe galt, rent juridisk.

– Med den nye forsikringen har forsikringsselskapet kommet med et nytt og bedre produkt. Men det er vilkårene som familien har avtalt som gjelder i den forsikringen som allerede er tegnet, sier Straume.

Har klar opplysningsplikt

Også juridisk rådgiver i Forbrukerrådet, Paal Bjønness, skjønner familien.

– Jeg har full forståelse for at dette føles ufattelig urettferdig, bittert og kjipt. Men rent rettslig så er svaret hvilken forsikring og hvilke vilkår som var gjeldende da sykdommen ble konstatert, det er det som gjelder, sier Bjønness.

Han legger til at forsikringsselskapet ifølge forsikringsavtaleloven har en soleklar opplysningsplikt i forhold til viktige endringer de gjør.

Les også: Samtlige barnevogner fikk strykkarakter

Sparebank 1: – Har forståelse

– Jeg har forståelse og skjønner hva hun sier, men man må forholde seg til vilkårene i den forsikringen man allerede har. Det er sånn det er, sier Christian Brosstad, informasjonsdirektør i SpareBank 1 Gruppen AS.

Brosstad legger til at for å få den nye barne- og ungdomsforsikringen er det nødvendig med nye helseopplysninger.

– Dersom en person ønsker å kjøpe barneforsikring hos oss og barnet har en tilsvarende kreftdiagnose, ville vedkommende ha fått avslag. Det gir derfor ingen mening å sammenligne noe hun har krav på og det hun ikke ville hatt krav på i det hele tatt, sier Brosstad.

Det kommer ikke tydelig frem på nettsidene deres at forsikringen som står der er ny, og familien har ikke fått beskjed om at dere skulle komme med en ny barne- og ungdomsforsikring. Hvorfor ikke?

– På hjemmesiden vår ligger til enhver tid gjeldende regler for den type produkter vi selger akkurat nå. Men det står ikke direkte i overskriften at den er ny. Vi må se på hva vi kan gjøre for å bli tydeligere i kommunikasjonen, sier han og legger till:

– Dette er rett og slett to forskjellige produkter. Når noen kjøper en forsikring eller et produkt, og det kommer en ny utgave som har litt andre egenskaper, så får man ikke automatisk de nye egenskapene. Det gjelder uansett hvilket produkt eller tjeneste man kjøper gjennom livet, avslutter Brosstad.

Les også: Denne e-posten fra Sparebank1 bør du ikke svare på

– Sjekk vilkårene nøye

Mamma Ingfrid anbefaler nå andre foreldre å undersøke forsikringsvilkårene til barna sine godt.

– Foreldre må sjekke forsikringene på barna sine nøye. Sjekk vilkårene og ikke nøl med å få tilbud fra flere selskaper, sier Ingfrid.

– Den jobben er det verdt å gjøre. Det kan bety utrolig mye dersom man plutselig trenger å bruke forsikringen, avslutter hun.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter