Onsdag lanseres Apples nyeste telefon, ifølge ryktene.

Apple lanserer nye enheter og programvare i et så høyt tempo at modeller som er forholdsvis nye ikke fungerer sammen med ny programvare eller tilleggsutstyr, skriver smartmoney.com.

Smartmoney har laget en liste med flere «hemmeligheter» Apple ikke vil at du skal vite, blant annet mener en ekspert at Apple-kunder bruker mer penger og at Apple er avhengighetsskapende.

Se også: Jenny og Heine fikk iPad-regning på 60.000 kr

Frykter å være utdaterte

Nesten 50 prosent av forbrukerne sier de kjøper nye produkter i frykt for at de vil være «utdatert» om de ikke gjør det, selv om de har en ganske ny modell fra før, ifølge en fersk undersøkelse gjort av Marketing Magazine i Storbritannia.

Apple har mange trofaste fans. Kundene er lojale selv om selskapet ikke alltid lever opp til forventningene, ifølge smartmoney.com.

– Selskapets «fortellinger» om seg selv, og «religiøse» språk, bidrar også til å hisse opp en lidenskapelig støtte for merkevaren. Folk blir sure når Apple blir kritisert, sier forfatteren av boken «Brandwashed», danske Martin Lindstrøm.

Les også: Slik ungår du monsterregning på iPad

– Avhengighetsskapende

– Folk sjekker telefonen sin hvor som helst, når som helst, under middagen, i kirken og på soverommet. Smarttelefonen har blitt det tredje hjulet på vogna i forhold, sier Ursula Ofman, en New York-basert terapeut.

– Apples produkter er avhengighetsskapende, og de fleste er klar over sin avhengighet, sier Larry Rosen, forfatter av «iDisorder».

Rundt 25 prosent ser på sin iPhone som «farlig tiltrekkende», og for 41 prosent vil det være «en tragedie» å miste sin iPhone, ifølge en undersøkelse utført av Stanford University.

Apple-kunder bruker mer penger

Den gjennomsnittlige iPhone-eieren bruker minst ti prosent mer på kjøp av innhold enn andre smarttelefon-eiere, ifølge beregninger gjort av Morningstar-analytiker Michael Hodel.

Også iPad-eiere har en tendens til å bruke mer penger på netthandel enn andre, ifølge en fersk undersøkelse utført av RichRelevance.

– Apple oppfordrer folk til å gjøre impulskjøp med ett klikk. iTunes og Appstore er enkle å bruke, sier administrerende direktør i markedsføringsselskapet Luxury Institute, Milton Pedraza.

Les også: Samsung må bite i det sure Apple

Det går for sakte

At man må oppdatere «duppedittparken» sin ofte er ikke det eneste kritikerne misliker med Apples produktlanseringer. Flere sier at det nye som kommer ikke er nytt nok.

– Investorer er utålmodige med Apples trege utvikling, og de roper nå etter en ny teknologi revolusjon, sier teknologianalytiker Walt Piecyk.

Mange kunder har i lengre tid ønsket seg større skjerm på iPhone. Fem år etter første lansering, og flere oppdateringer senere, sier analytikere at iPhone begynner å føles utdatert.

– Dyrker produktet som det var hellig

Apple har en enkel strategi når du går inn i butikkene deres.

– De vil starte med å spørre deg om livsstil og behov, og ikke bombardere deg med teknologi-prat, sier forfatter av boken «Brandwashed»mMartin Lindstrøm.

– De vil følelsesmessig engasjere deg så det er vanskeligere for deg å si nei til deres produkter sier Carmine Gallo, forfatter av «The Apple Experience».

De skinnende, futuristiske lokalene er en annen viktig del av Apples strategi, mener ekspertene.

– De spektakulære Apple-butikkene får folk til å glemme verden utenfor. De dyrker produktet som om det var hellig, sier Tina M. Lowrey, professor i markedsføring på University of Texas.

Se også: Sju mobiler får toppkarakter i mobiltest

Apper kan gi høye regninger

Det er flere episoder hvor foreldre har fått en sjokkregning fra Appstore etter at barna har spilt spill som for eksempel Smurf Village.

Spillene er gratis å laste ned og spille fram til man har nådd ett visst nivå. Etter det kan utgiftene begynne å løpe løpsk.

TV 2 hjelper deg har tidligere skrevet om familien Hoel fra Raufoss som ble trukket nesten 60.000 kroner fra Apple, men barna visste ikke at det var snakk om ekte penger.

– Det ser jo ikke ut som ekte penger når det er en penge med en nøtt inni, sier Heine (8).

Les saken her

Saken fortsetter under bildet

ipad-og-jenny (Foto: Chris-Erik Kristoffersen)

Se også: Ulrik (7) spilte på iPad - fikk regning på 12.534 kroner

Lite «saft» og samarbeid

En annen ting som heller ikke tilfredsstiller dagens krav er batterikapasiteten.

– iPhone-brukere som prøver å finne ett sted å lade telefonen sin har blitt ett mer og mer vanlig syn, sier Yung Trang, president i TechBargains.com.

Det er også en kjent sak at Apples systemer er lite samarbeidsvillige med andre, ifølge smartmoney.com.

Når du for eksempel har lagret noe i iCloud kan du kun eksportere dette til andre Apple-enheter, i motsetning til andre lignende tjenester som DropBox.

Tjener mer på telefon enn nettbrett

iPhone koster mindre enn iPad, men Apple har mye høyere fortjeneste for telefonen enn nettbrettet, sier ekspertene.

Apple tjente opptil 58 prosent på sine amerikanske iPhone-salg mellom april 2010 og mars 2012. På iPad tjente de mellom 23 prosent og 32 prosent, ifølge Apple selv.

Apple har foreløpig ikke svart på vår henvendelse.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter