Januar er måneden for å trene av seg juleribben, og for å begynne å tenke på sommerkroppen. Motivasjonen er ofte på topp de første ukene, men så stopper det gjerne opp. Vi gir deg eksperttipsene til hvordan du kommer i gang med treningen, og hvordan du holder treningsgleden oppe.

LES OGSÅ: Bli trendy i skiløypa

Variasjon er nøkkelen

Treningsinstruktør og dansepedagog, Sofie Bjerketvedt har flere gode tips til dem som synes det er litt vanskelig å komme seg opp av sofan og inn på treningssenteret. Hennes beste tips er å trene variert.

– Ikke fokuser på det du er best på, variasjon gir de beste resultatene, forklarer Sofie.

Treningsiveren er ofte på topp i begynnelsen av januar, men så stangnerer det gjerne. Bjerketvedt understreker at variasjonen i treningsprogrammet vil forhindre at dette skjer.

– Begynner du å trene veldig hardt etter jul, kan det hende at du går av de ekstra kiloene fra juleferien ganske fort, men at det så stopper opp, og man mister motivasjonen. Variasjonen i treningsprogrammet er derfor svært viktig for å kunne fortsette å se resultater.

LES OGSÅ: Dans som trening, Zumba

Tren sammen

Personlig trener-ansvarlig ved Elixia på CC-vest, Simon Hammonds mener det kan være lurt å involvere familien i treningen slik at det blir en fellesaktivitet.

– Finn en aktivitet som alle gleder seg til. Ta for eksempel barna med på en skitur i marka.

Han forklarer videre at det er viktig å planlegge treningen slik at man har oversikt over når man har mye eller lite tid til treningen.

LES OGSÅ: Jeremy Scott x Adidas: Slik vil de se deg i år

FINN NYE TRENINGSFORMER: Variasjon og utfordinger gir treningen morsommere.

Utfordre deg selv

Sofie Bjerktvedt mener det er viktig å utfordre seg selv når det kommer til trening.

– Cross training, Sh'bam og Zumba er morsom trening for alle, også for menn. Dette vil gi en fin variasjon i treningen, sier Sofie som råder til å finne en kombinasjon mellom styrke og utholdenhet for å få maksimalt ut av treningsøkten.

– Nytt treningstøy kan også være en ekstra boost til å komme seg på trening.

Simon Hammond ved Elixia, som også foreleser i personlig trening, understreker at folk ikke må tro på alt som står i media om trening.

– Det står mange steder at man må trene minst tre ganger i uken for at det skal gi effekt - det stemmer ikke. All trening er bedre enn ingenting!

LES OGSÅ: Nå er joggejeansen her