Fra platinablondt hår, netting og rødmalte lepper til moteriktig designeryndling. Motekamelon Madonna er et av verdens største stilikoner. Se bildene av popdronningens mange stiler her!

Er Madonna et av våre største stilikoner? Si din mening om dronningen av pop i avstemningen under!

LES OGSÅ: Få en sniktitt i Hollywoods kostymelager

Verdenspremiere

POPDRONNING OG MOTEIKON: Madonna er et våre største moteikoner og trendsettere.
Madonna kan ikke beskyldes for å hvile på laubærene. Fredag er det verdenspremiere på popdronningens nyeste musikkvideo til sangen «Give Me All You Luvin» med M.I.A og Nicki Minaj som blir kringkastet samtidig på storskjermer i New York, Paris, Las Vegas og Oslo. Vi tok turen ut på gata for å høre hva slags forhold folk har til Madonna som stilikon.

– Madonna er en trendsetter

– Madonna er en trendsetter som tøyer grenser. Hun er ikke noe stilikon for meg, men i dag kjøpte jeg faktisk en body som minnet litt om Madonna, sier Eirin Engeland.

Tonje Gundersen er enig i at Madonna en trendsetter.

– Madonna minner meg om trekant-bher. Hun er en sexy dame, sier Tonje.

Musikkvideoen kommer to dager før Madonna skal opptre i pausen på «Super Bowl» i forbindelse med lanseringen av hennes nyeste album «MDNA» som skal lanseres i mars.

¿ MADONNA ER ET STILIKON: Tonje Gundersen (t.v) og Eirin Egeland synes Madonna er en trendsetter.

Popdronning og motedronning

Madonna slo igjennom for alvor med singelen «Holiday» i 1983. Siden har hitsingler som «Like A Virgin», «Material Girl», «Frozen» og «Music» kommet som perler på en snor. Men Madonna er ikke bare en av verdens største popstjerner - hun er også en av våre fremste stilikoner.

Madonna er kjent for sin unike og særegne stil, og ikke minst for sin evne som motekamelon. For popdronningen har vært innom de aller fleste stilarter - riktignok med variende hell. Når det er sagt, er det ingen tvil om at Madonna var, er og vil være en av verdens største trendsettere og moteikoner.

LES OGSÅ: Melodi Grand Prix: Nei, det er ikke Lady Gaga

Like a Virgin

Blondetopper, rødmalte lepper, platinablondt hår og smykker med religiøse symboler. På 1980-tallet vokste Madonna frem som et stilikon, og jenter over hele verden kopierte popdronningens rebelske og «messy chic»-stil.

Med utgivelsen av hitsingelen «Like a Virgin» i 1984 kom både tyllskjørt og de ikoniske blondehanskene på moten, og undertøy som overtøy ble en av tiårets aller største trender. For ikke å snakke om det legendariske «Boy Toy»-beltet og den alternative brudekjolen Madonna hadde på seg under sin kontroversielle opptreden på den første «MTV Video Music Awards».

LES OGSÅ: Kjoleåret 2011: Hvem var best og verst kledd?

MOTEIKON: Madonna vokste frem som et moteikon tidlig på 1980-tallet. Her fra 1983 med blondt hår og mørke røtter, rødmalte lepper og tilbehør.
LIKE A VIRGIN: Madonna opptrådte i brudekjole og med «Boy Toy»-belte under den første «MTV Music Video Awards».

Sexsymbol og stilikon

Det er ingen tvil om at sex selger. Spør bare Madonna. For hvem husker vel ikke popdronningens antrekk fra «Blonde Ambition Tour» i 1990? Det var den franske motedesigneren Jean-Paul Gaultier som fikk æren av å designe Madonnas antrekk under turneen, og mest kjent er kanskje den berømte kjegle-BHen som har blitt et symbol på Madonnas sensualitet, sterke motesans og evne til å provosere.

LES OGSÅ: Er hun Norges nye moteikon?

BLONDE AMBISJONER: Madonna under «Blonde Ambition Tour».

Spirituelt og mystisk

I 1998 slapp Madonna albumet «Ray of Light» som på mange måter speilet hennes skifte i image og stil. For nå lot popdronningen seg inspirere av Østens mystikk, Kabbalah, japanaske tradisjoner og det spirituelle, og det platinablonde håret og designerkorsettene ble byttet ut til fordel for hennatatoveringer, brunt hår, flagrende gevanter og religiøse symboler.

LES OGSÅ: Kle deg som Alexa Chung

SPIRITUELT: Madonna lot seg inspirere av Østens mystikk med hennatatoveringer og flagrende gevanter.

Cowgirl

Fra Østens mystikk til Vestens cowboykultur. Med singelen «Don't Tell Me» fra albumet «Music» (2000) introduserte Madonna både cowboyhatt, grove boots og denim fra topp til tå i motebildet.

LES OGSÅ: Stjel stilen til Emma Watson

COWGIRL: Madonna med rutete skjorte, slitte jeans og en enkel kassegitar.
COWBOYHATT: Madonna har vært innom de aller fleste stiler. Her med en cowboyinspirert look.

Disco queen

Med sine siste album «Confessions on a Dance Floor» (2005) og Hard Candy» (2008) har Madonna gått tilbake til røttene. Og gjett hvem hun har latt seg inspirere av? Joda. Seg selv! Slik seg hør og bør en ekte popdronning. Resultatet er disco, sport, glitter og glamour i skjønn forening med Madonna som en slags sporty disco queen som det udiskutable midtpunkt. Og her snakker vi kontroversielle sceneantrekk, rosa gymdrakter og flosshatter - og gjerne uten bukser på.

LES OGSÅ: MTV Movie Awards: Trendy eller trashy?

TILBAKE TIL RØTTENE: Med de siste albumene har Madonna gått tilbake til røttene med minimale og kontroversielle sceneantrekk.
ROSA PÅ BALL: Madonna i rosa trikot på coveret av «Hung Up».

På den røde løperen

Men dronningen av pop er ikke bare rosa gymdrakter og bukseløse sceneantrekk. For på den røde løperen sverger Madonna gjerne til eksklusiv design.

LES OGSÅ: Slik blir Oslo Fashion Week

PÅ DEN RØDE LØPEREN: Madonna under premieren på hennes nye film W.E. i New York.
CHANEL-HANSKER: Madonna er moteriktig som alltid i en vakker cut out-kjole med fingerhansker signert Chanel.

Designimperium

I 2007 designet Madonna en gjestekolleksjon for den svenske kleskjeden Hennes & Mauritz. I 2010 lanserte Madonna og datteren Lourdes klesmerket med det passende navnet «Material Girl» for jenter mellom 13-25 år. Det var opprinnelig «Gossip Girl» Taylor Momsen som frontet kolleksjonen, men hun ble senere byttet ut til fordel for Kelly Osbourne. Nå utvider Madonna sitt designimperiet, og lanserer andrelinjen «Truth or Dare» som retter seg mot en eldre målgruppe. Andrelinjen inneholder tilbehør som sko, vesker. parfymer og undertøy.

LES OGSÅ: Kanye West blir designer

MATERIAL GIRL: Madonna og datteren Lourdes kleslinje heter «Material Girl», og frontes av Kelly Osbourne.
I UNDERTØYET: Madonna skal lansere egen undertøylinje. Her fra en photoshoot med Dolce & Gabbana.

Denne artikkelen er skrevet av Ida Elise Eide Einarsdóttir