Sommeren er over og mange av oss har muligens litt dårlig samvittighet for å ha spist og drukket godt i sommermånedene.

Her gir Hollywood-treneren Cornelis Elander deg sine beste tips til hvordan du kan komme raskt i form igjen.

Les også: Eksen er Lars Bohinens personlige trener

Noen få minutter hver dag

I GOD FORM

Det er bedre om du trener noen få minutter hver dag, enn å trene et par timer én gang i uken. Kort er godt, og skal du komme i stjerneform må du trene hardt, men svært effektivt, sier Hollywood-treneren.

Han har også noen smarte øvelser vi alle kan trene med nær sagt hvor som helst, og som til og med kan utføres uten behov for vekter eller masse utstyr.

"Cornelis Planke Push-ups på Swissball"

– Dette er øvelsen alle som ønsker en stram og fin overkropp bør trene, og best av alt: den tar bare noen få minutter å utføre! Øvelsen, som jeg har formet som en kombinasjon av vanlige Push-ups og planken, er knallbra for fine magemuskler og en sterk overkropp, og alt du trenger er en treningsball.

Les også: Møtte Springsteen på gymmen

Slik gjør du:

Cornelis-Planke-Pus-ups-pa°
Ligg rett med kroppen, med beina hvilende på ballen, og med armene plassert på bakken. Hold "planken" i minst 20sekunder, eller så lenge du klarer, før du senker overkroppen ned mot bakken med armene. Kjør så mange push-ups du får til, og gå så tilbake til plankeposisjonen for ytterlige noen sekunder. Kjører du dette tungt nok skal du være veldig utslitt etter én runde, og helt ferdig etter to.

Gå i trapper

– En av de beste treningsformene som finnes, og som nær sagt alle har tilgang til, er å gå i trapper. Her snakker jeg ikke om å gå en etasje eller to, men intensiv trappetrening slik de store stjernene gjør det ved f.eks. Santa Monica Stairs her i LA. Der trener jeg ofte flere av klientene mine, og går du mange nok (bratte) trappetrinn med riktig intensitet er det nesten ikke noe som fungerer bedre for rumpe, lår, fettforbrenning, og kondisjon.

Les også: Kim Kardashian: – Våt og vill

Kjøp en treningsstrikk

Fronthev-med-strikk---Corne
– En av de beste, og enkleste, måtene å få fine sterke skuldre og en stram og fin overkropp på er å trene med noe så enkelt som en treningsstrikk. Denne får du kjøpt i enhver sportsbutikk med fargekoder for hvor sterk motstand de gir, og et par minutter med f.eks. side- og fronthev hver dag - og du har allerede dekket mye av treningsbehovet for overkroppen.

Les også:– Syltynne modeller skaper feil kroppsideal

Cornelis mener vi alle kan komme i superform med bare noen minutters trening hver dag. Hollywood-treneren mener det derfor vanskelig skal gjøres å argumentere for at man ikke har tid til å trene.

Ønsker du flere treningstips fra Cornelis Elander kan du lese bloggen hans her.