American Apparel utnytter unge kvinner og har en reklamekampanje som er på grensa til pornografi, mente kritikerne.

De ble hørt, og nå har en av kleskjedens kampanjer blitt forbudt i Storbritannia, skriver Daily Mail.

Kjeden, som er kjent for å provosere, lanserte i oktober en kampanje med unge kvinner som blant annet blottla rumpene sine.

På andre bilder var kvinnene toppløse og skrevende.

alba (Foto: ODuran/Fame Pictures, © TS)

Kleskjeden ble meldt inn til Advertising Standards Authority (ASA).

Klagerne mente at bildene var «pornografiske og kunne føre til seksualisering og utnyttelse av unge kvinner».

Les alle klagene her.

Uforstående

American Apparel avviste klagen, og hevdet at bildene var innenfor rimelighetens grenser.

De sa også at bildene som ble brukt i reklamen, viste vanlige jenter, ikke profesjonelle modeller.

De sa at bildene ikke var blitt retusjert, og at mange kunne relatere til dem. De viste til at bildene var blitt delt hyppig i sosiale medier.

De mente også at det var bra at kvinnene så glade og avslappede ut, og at de «absolutt ikke ble portrettert på en sårbar, negativ eller utnyttende måte».

Les også: Rihannas «We Found Love» bannlyst i Frankrike

Rumpefokus

Kritikerne hevdet at reklamen virket mot sin hensikt, og at rumpene fikk mer fokus enn produktet som skulle selges.

De mente også at bildene hadde en uprofesjonell karakter og at det så ut som om de var tatt hjemme.

Advertising Standards Authority støttet kritikerne, og har nå advart American Apparel om å finne på noe lignende igjen.

– Vi mente at i den aktuelle konteksten av bilder som inneholdt nakenhet og seksuelt provoserende positurer, var en amatørmessig kvalitet. Bildene tjente til å øke inntrykket av at annonsene seksualiserte unge kvinner, sier ASA i en pressemelding, skriver BBC News.

Les også: Dakota (17) med parfyme mellom beina ble for drøyt