Wiesmann: Forsøker å redde entusiastmerke fra konkurs
Nytt håp for 100 ansatte.
I sommer kom nyheten: Tyske Wiesmann var i alvorlig trøbbel, og konkurs så ut som eneste utvei.
Det tyske entusiastmerket skal ha merket de tøffe tidene i det europeiske bilmarkedet de siste årene og ikke sett umiddelbare tegn til bedring.
Dermed så ikke styret i selskapet andre løsninger enn å gå til skifteretten.
Avbrutt prosessen
Nå ser det imidlertid ut som det lille sportsbileventyret med røtter tilbake til 1985 likevel kan klare seg.
I en uttalelse fra selskapet heter det nå at de har avbrutt konkursprosesen.
Hva som egentlig har skjedd er foreløpig uklart. Men mye tyder på at Wiesmann har klart å finne nye investorer – som gjør det mulig å drive selskapet videre.
LES OGSÅ: Denne lille dingsen gir oss mye moro
Ambisiøse brødre
Entusiastfaktoren har alltid vært høy i bilemerket som ble grunnlagt av brødrene Martin og Friedhelm Wiesmann.
Martin var ingeniør og Friedhelm hadde markedsføringsbakgrunn. De valgte en gekko som logoen sin – målet var nemlig å lage biler som skulle suge seg fast i veien.
Brødrene satte seg et mål som var både konkret og ambisiøst: De skulle lage en topp moderne sportsbil, med klassisk design.
I 1987 var den første prototypen ferdig, men det skulle ta seks år til før den kom så langt som til produksjon.
LES OGSÅ: Møtet med en helt – som nesten gikk galt
Hel-tysk teknikk
Den første bilen forlot den lille fabrikken i 1993, det var en toseters roadster ved navn Wiesmann Roadster MF3.
Wiesmann produserte også hardtoper for forskjellige cabrioleter – det ga en stabil inntektsstrøm i tillegg til bilproduksjonen.
Designmessig har bilene fra Wiesmann tradisjonelt hatt mye til felles med klassiske engelske sportsbiler. Men under skallet har teknikken vært hel-tysk. Motor og girkasser har nemlig kommet fra BMW.
100 ansatte
Alle bilene fra Wiesmann har vært håndbygget og kundene har hatt stor grad av frihet i forhold til skreddersøm.
Rundt 100 ansatte ved fabrikken i Dülmen har sørget for det. Til sammen skal de ha produsert rundt 1600 biler siden den første roadsteren, i de beste årene har det rullet rundt 200 biler ut fra fabrikken.
I høst har det sett svært mørkt ut for arbeidsstokken, men nå kan det altså være grunn til ny optimisme.
LES OGSÅ: Husker du dette bilmerket?
LES OGSÅ: Derfor gikk Rover konkurs