Wiesmann: Forsøker å redde entusiastmerke fra konkurs

Nytt håp for 100 ansatte.

Det er usikre tider hos Wiesmann etter at entusiastmerket har erklørt seg konkurs. Men bak kulissene jobbes det med å finne løsninger som kan sikre videre drift. Dette er modellen GT MF5.
Det er usikre tider hos Wiesmann etter at entusiastmerket har erklørt seg konkurs. Men bak kulissene jobbes det med å finne løsninger som kan sikre videre drift. Dette er modellen GT MF5.

I sommer kom nyheten: Tyske Wiesmann var i alvorlig trøbbel, og konkurs så ut som eneste utvei.

Det tyske entusiastmerket skal ha merket de tøffe tidene i det europeiske bilmarkedet de siste årene og ikke sett umiddelbare tegn til bedring.

Dermed så ikke styret i selskapet andre løsninger enn å gå til skifteretten.

Avbrutt prosessen

Nå ser det imidlertid ut som det lille sportsbileventyret med røtter tilbake til 1985 likevel kan klare seg.

I en uttalelse fra selskapet heter det nå at de har avbrutt konkursprosesen.

Hva som egentlig har skjedd er foreløpig uklart. Men mye tyder på at Wiesmann har klart å finne nye investorer – som gjør det mulig å drive selskapet videre.

LES OGSÅ: Denne lille dingsen gir oss mye moro

Ambisiøse brødre

Entusiastfaktoren har alltid vært høy i bilemerket som ble grunnlagt av brødrene Martin og Friedhelm Wiesmann.

Martin var ingeniør og Friedhelm hadde markedsføringsbakgrunn. De valgte en gekko som logoen sin – målet var nemlig å lage biler som skulle suge seg fast i veien.

Brødrene satte seg et mål som var både konkret og ambisiøst: De skulle lage en topp moderne sportsbil, med klassisk design.

I 1987 var den første prototypen ferdig, men det skulle ta seks år til før den kom så langt som til produksjon.

LES OGSÅ: Møtet med en helt – som nesten gikk galt

Hel-tysk teknikk

Den første bilen forlot den lille fabrikken i 1993, det var en toseters roadster ved navn Wiesmann Roadster MF3.

Wiesmann produserte også hardtoper for forskjellige cabrioleter – det ga en stabil inntektsstrøm i tillegg til bilproduksjonen.

Designmessig har bilene fra Wiesmann tradisjonelt hatt mye til felles med klassiske engelske sportsbiler. Men under skallet har teknikken vært hel-tysk. Motor og girkasser har nemlig kommet fra BMW.

Wiesmann-fabrikken i tyske Dülmen  har gekko-logoen integrert i takkonstruksjonen og er et meget spesielt bygg. Men nå er det stille der.  (Foto: Scanpix)
Wiesmann-fabrikken i tyske Dülmen har gekko-logoen integrert i takkonstruksjonen og er et meget spesielt bygg. Men nå er det stille der. (Foto: Scanpix)

100 ansatte

Alle bilene fra Wiesmann har vært håndbygget og kundene har hatt stor grad av frihet i forhold til skreddersøm.

Rundt 100 ansatte ved fabrikken i Dülmen har sørget for det. Til sammen skal de ha produsert rundt 1600 biler siden den første roadsteren, i de beste årene har det rullet rundt 200 biler ut fra fabrikken.

I høst har det sett svært mørkt ut for arbeidsstokken, men nå kan det altså være grunn til ny optimisme.

LES OGSÅ: Husker du dette bilmerket?

Dette bildet av brødrene Wiesmann er fra 2008, nå kjemper de for å redde livsverket sitt. (Foto: Scanpix)
Dette bildet av brødrene Wiesmann er fra 2008, nå kjemper de for å redde livsverket sitt. (Foto: Scanpix)

LES OGSÅ: Derfor gikk Rover konkurs