VW XL1 offisiell: Nå kommer framtids-bilen
XL1 skal bruke utrolige 0,09 liter per mil!
Volkswagen har utviklet den over mange år – og har også vist den i flere versjoner i denne perioden.
Men nå later det til at forberedelsene er over. Nå bekrefter nemlig Volkswagen-ledelsen at XL1 er klar for produksjon – og den skal starte senere i år.
Mest nøysom av alle
Før det skal bilen offisielt debutere på bilutstillingen i Genève i begynnelsen av mars.
Og VW presenterer den selv på denne måten: Den mest nøysomme av alle biler på markedet.
LES OGSÅ: Derfor bruker mange biler mer enn de skal
795 kilo
For å klare det har de tenkt nytt, både når det gjelder materialer, design – og bruksområder.
XL1 er en toseter, med plass til to voksne og litt bagasje. Målene er lengde på 3,89 meter, bredde på 167 centimeter – mens den ikke er høyere enn 115 centimeter.
Lav vekt og lav luftmotstand har vært grunnleggende hele veien. Det gjør at bilen ikke skal veie mer enn 795 kilo. For å klare det, tar man også i bruk mest mulig lette materialer.
LES OGSÅ: Her er luksus-SUVen som har slanket seg
To-sylindret motor
Under panseret – eller i hvert fall ett eller annet sted under skallet – sitter en 800 ccm "stor" tosylindret TDI-motor på 48 hestekrefter som samarbeider med en elektromotor som er god for ytterligere 27 hester.
Kreftene sendes ut til bakhjulene gjennom en syvtrinns DSG-kasse, og det hele resulterer altså i et forbruk på nesten utrolige 0,09 liter per mil. Co2.-utslippet er oppgitt til 21 gram/kilometer.
LES OGSÅ: Dette er en ekte sparebøsse
50 kilometer på strøm
Den maksimale rekkevidden på strøm skal være på 50 kilometer. 0–100 km/t er for øvrig oppgitt til 12,5 sekunder, mens toppfarten er på 160 km/t.
XL1 skal produseres på den VW-eide Karmann-fabrikken i Osnabrück i Tyskland. I første omgang skal det bygges 50 test-eksemplarer, før produksjonen så skal starte for fullt.
LES OGSÅ: Men denne Audien kom aldri i produksjon
LES OGSÅ: Framtidsbilen som allerede er her