VW XL1: Nei – dette er ikke en ny sportsbil

Men VW tror det er slike biler vi skal kjøre i framtiden.

XL1 er en svært viktig bil for VW. Foruten ultralavt drivstofforbruk, gir bilen klare hint om hvordan VW ser for seg bilframtiden.  (Foto: Scoopy)
XL1 er en svært viktig bil for VW. Foruten ultralavt drivstofforbruk, gir bilen klare hint om hvordan VW ser for seg bilframtiden. (Foto: Scoopy)

Volkswagen-konsernet er blant de ledende når det gjelder å komme med nyheter. Både småbilen Up, ny VW CC og Passat Alltrack er nyheter av året fra den kanten.

Og ikke før har vi fått fordøyd bildene av den nye VW Golfen som dukker opp i salgslokalene ganske snart, så dukker nye og spennende bilder av nok en VW-nyhet opp.

Sniktitt på framtiden

Faktisk så nye og spennende at du og jeg egentlig ikke skulle få se de enda ... Dette er nemlig en bil det er knyttet mye prestisje i for VW. Det er rett og slett en sniktitt på VW-framtiden.

Ekstrem aerodynamikk og lav vekt bidrar til å holde forbruket nede, legg også merke til måkevingedørene.  (Foto: Scoopy)
Ekstrem aerodynamikk og lav vekt bidrar til å holde forbruket nede, legg også merke til måkevingedørene. (Foto: Scoopy)

VW Golf VII: Her er den: Den nye bestselgeren

De har jobbet med denne i 10 år allerede. Når VW er villige til å bruke så mye både tid og penger – sier ikke det rent lite. Dette er viktig!

Første gang vi så konseptet var på Frankfurt Motor Show i 2009. Da het bilen L1.

Ekstremt lavt forbruk

Nå har den altså kommet så langt at den ruller for egen maskin. Det er nettopp dette med egen maskin som er spennende, for dette er VW nye sparebøsse.

VW XL1 skal kunne kjøre med et forbruk på 0,09 l/mil. Mens CO2-utslippet bare er på 27g/km. For sammenligningens skyld kan vi jo opplyse om at en VW Golf BlueMotion har 99 g/km

Bilen har samme bredde som VW Polo og er nesten firemeter lang, men bare litt over meteren høy, nærmere bestemt 1,18 cm. Dette gir i sin tur svært lav luftmotstand og cw-verdien er på kun 0,232. Hele doningen veier ikke mer enn 795 kg.

Kommer VW XL1 i bilbutikkene allerede neste år? (Foto: Scoopy)
Kommer VW XL1 i bilbutikkene allerede neste år? (Foto: Scoopy)

VW Boble: Bilen også arbeiderne fikk råd til

Den lave vekten kommer mye takket være en lett hybrid drivlinje. Det vil si en 800 kubikks tosylindret dieselmotor på 47 hk / 121 Nm i tillegg til en elektrisk motor på 27 hk / 100 Nm. Girkassen er en sjutrinns DSG.

Kan brukes som ren elbil

Motorene kan jobbe parallelt eller hver for seg. Fulladet så kan XL1 kjøre 3,5 mil som ren elbil.

Toppfarten skal være 158 km/t mens 0–100 km/t går unna på 11,9 sekunder.

Bilens lave høyde byr helt klart på plassmessige utfordringer. Mens konseptbilene vi tidligere har sett har hatt tandem sitteplasser har denne visstnok en side-by-side forskjøvet seteløsning – ikke ulik den vi finner i Smart Fortwo.

At bilen nå er fotografert kjørende tyder på at den snart er klar for produksjon og kanskje blir å finne hos VW-forhandlerne allerede neste år. Spennende!

Les også: VW SP2 – Folkevogna ingen har hørt om