annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Til tross for at VW-salget gikk så det sang med Type 1 (VW Boble) og Type 2 (VW Transporter), så følte VW at de måtte ha en litt større familiebil enn den etter hvert så velkjente Bobla å tilby tidlig på 60-tallet.

Bobla begynte jo allerede den gang å dra på årene, og sterke familiebilkonkurrenter sto i kø, slik som Fords M-biler, Volvo Amazon, Opel Rekord, bare for å nevne noen.

De lanserte derfor den helt nye Type 3 i 1961. Den så helt annerledes ut enn Bobla, men hadde fortsatt luftavkjølt boksermotor i "rumpa" – på både godt og vondt. Bilen ble levert som både sedan, stasjonsvogn og en slags kombi-coupe – uten at den en egentlig var verken kombi eller coupe ... Alle hadde bare to dører og var forsynt med merkelige navn som Notchback, Hatchback og Squareback – sistnevnte kjenner vi som Variant – altså stasjonsvogn.

VW Caravelle T3 – 80-tallets kasseracer:

Hardt liv – stille død

Til tross for at bilen ikke ble den suksessen VW hadde håpet på, rullet det da et anstendig antall biler ut av fabrikkportene.

Del med Facebook-vennene dine

VW Type 3 Variant. Slik så den trolig ut en gang i fjern fortid. (Foto: VW)


Dette var alminnelige bruksbiler uten noen særlig form for status.

De fleste levde et hardt liv og led en stille død ettersom årene gikk og stålmarken forsynte seg av karosseriplatene og bokseren i rumpa takket for seg.

VW Boble: Bilen også arbeiderne fikk råd til

Hvorfor i all verden?

Men ikke alle. Den mildt sagt merkelige og burgunderrøde bilen på bildene viser at det absolutt finnes unntak.

Ikke bare er den satt i stand. Den er forlenget det man vel må kunne kalle kraftig og ommøblert innvendig. Der det en gang satt en sliten VW-motor sitter det nå en maskin fra Porsche.

Litt lengre enn original... (Foto: phoenix craigslist)

Den gamle varianten er absolutt en hyggelig bil – bevares! Men å bygge den om til limousine er mildt sagt litt merkelig idé?

I alle fall når man bor i Statene og trolig har tilgang til det meste av det som triller av eldre limo-utgaver av langt edlere merker som Lincoln, Cadillac eller Mercedes hvis det på død og liv må være en europeisk bil.

Disse koster jo ikke stort der borte og det hadde trolig vært billigere å kjøpe en av disse, enn å sette kappeskiva i - og forlenge – denne Type 3 fra 1972.

Husker du denne? Første VW med motoren foran:

VW Var på 60-tallet ikke kjent for god bakseteplass, men her er det et unntak! De innvendige fargene matcher bilens utvendige farger. (Foto: phoenix craigslist)


Ikke så verst ...

Men, men – det er ikke alt man skjønner. Når det er sagt, må jeg også innrømme at den ikke ser så aller verst ut. Ganske harmonisk og fin – lengden og Variant-karosseri til tross – med sine rene og enkle linjer.

Både den burgunderrøde lakken og det grå vinyltaket passer bygget bra. Innvendig er det ikke skinn, men rikelig med rød og grå velur.

Selvfølgelig er det obligatoriske barskapet og TV-en på plass, sammen med et raust Bose-stereoanlegg med ti høyttalere. Som seg hør og bør i en skikkelig limo er den utstyrt med privacy-glass mellom fører og passasjerer.

Også førerplassen har fått en omgang med rød og grå velur. Legg også merke til det elektriske privacy-glasset bak seteryggene. (Foto: phoenix craigslist)

Se hele annonsen her:

Litt Porsche

Motoren er en 2-liter og kommer som nevnt fra Porsche. Hvilken sies det ikke noe om.

Det kan være en sekser fra en gammel 911, men i og med at bilen har automatgir, er det trolig firesylindrede motoren fra en 912 E på ca. 90 hk som har funnet veien inn mellom bakskjermene her.

Del med Facebook-vennene dine

Felgene er 15-tommere og levert av anerkjente Centrilne. Kjenner du at du får akutt ha-begjær av denne - ja, så er den faktisk til salgs i San Diego, USA – for den nette sum av 12 000 dollar – eller rundt 75 000 norske kroner.

Denne går som veteran og er derfor avgiftsfri å ta inn til Norge, men det tilkommer moms på kjøpesummen.

Nåværende eier lover at dette er en skikkelig "Head turner" og vi tror ham på det!

Les også: Nå har denne Passaten blitt veteranbil:

Hva synes du om denne bilen? Bruk kommentarfeltet under: