VW Taigun: Liten tøffing på vei

Se de nye bildene av VWs kompakte crossover.

Reservehjulet er på plass på bakluka, det gir Taigun litt mer offroadfaktor.
Reservehjulet er på plass på bakluka, det gir Taigun litt mer offroadfaktor.

Volkswagen har allerede to SUV-er i modellutvalget sitt, med henholdsvis Tiguan og Touareg.

Men de skal ikke gi seg der, tvert imot. To nye biler er på vei. En ny storebror – og ikke minst en ny minstemann som vi akkurat nå har fått nye bilder av.

Offroadfaktor

Bilen heter (i alle fall foreløpig) Taigun. Volkswagen viste den første gang på bilutstillingen i São Paulo, Brasil høsten 2012.

I sommer ble det klart at den ikke bare er en konseptbil, men at den skal i produksjon. Derfor er det også grunn til å vente at den versjonen som nå vises på bilutstillingen i indiske Delhi er veldig nær produksjonsklar utgave.

Designet har nå blitt et par hakk tøffere, VW har blant annet flyttet reservehjulet til bakluka, for å gi mer offroadfaktor.

Her kan du lese om den nye stor-SUVen fra VW


Taigun-interiøret er enkelt og funksjonelt - ingen tvil om at dette skal være en rimelig bil.
Taigun-interiøret er enkelt og funksjonelt - ingen tvil om at dette skal være en rimelig bil.


Audi Q2: Dette er aldri gjort før

Liten bensinmotor

For å si litt om hvilke størrelse vi snakker om her: Taigun er kortere enn en VW Polo – 3,87 meter – og veier bare 985 kilo. Bagasjerommet skal svelge unna 280 liter, vi snakker altså ikke noen plassmester her.

I tråd med trenden finner vi også en svært så gjerrig motor under panseret. Riktignok ingen hybrid eller elmotor – men en god, gammeldags bensinmotor.

Ok, gammeldags er å ta hardt i. Den tresylindrede, 1-liters TSI-en er den samme som sitter i den lille bybilen VW Up.


Dacia Duster: Vi har testet Norges billigste SUV

Ikke 4x4

Den skal klare 0–100 km/t på 9,2 sekunder. Viktigere enn sprinten til 100 km/t er nok forbruket. Og takket være den lave vekten og en effektiv motor skal du kunne bruke denne bilen på 0,47 l/mil ved blandet kjøring. CO2-utslippet er 110 g/km.

Men vi understreker at det er snakk om forhjulstrekk – så langt er 4x4-systemet 4 Motion ikke aktuelt. Det vil i tilfelle påvirke både vekt og forbruk.

Kommer i 2016

Det er høyere bakkeklaring som skal bidra til bedre offroad-egenskaper.

Dette blir naturligvis en svært aktuell bil sett med norske øyne. Ikke bare fordi den passer inn i et segment som er stadig økende, men også fordi den med lav vekt og VWs gjerrige bensinmotor passer perfekt inn i dagens avgiftssystem.

Det er ventet at Taigun skal være på markedet i 2016.

Ford EcoSport: Ny billig-SUV på vei

VW viser en litt endret versjon av sin kommende crossover Taigun akkurat nå - det betyr nok også at designet begynner å nærme seg helt ferdig.
VW viser en litt endret versjon av sin kommende crossover Taigun akkurat nå - det betyr nok også at designet begynner å nærme seg helt ferdig.

LES OGSÅ: Ny tøffing i SUV-klassen