VW SP2: Folkevogna ingen har hørt om

... kanskje den vakreste – men langt ifra de raskeste.

Volkswagen SP2
Volkswagen SP2

Volkswagen – eller folkevogn på godt norsk – et kjent og kjært bilmerke gjennom årtier. Og et bilmerke de aller, aller fleste av oss har et forholdt til. Enten det er Golf, Passat, Polo, Transporter – eller den gamle, gode Bobla ...

Men det finnes også en Volkswagen-bil knapt entusiastene kjenner til. Den linjelekre VW SP2 er en slik bil, og den er i tillegg kanskje den peneste VW-en gjennom tidene.

Rundt omkring 1970 var tiden da flere bilfabrikanter lagde flotte coupémodeller basert på tradisjonell familiebil-teknologi under et lekkert ytre. Både Opel Manta (basert på Ascona) og Ford Capri (basert på Cortina) er eksempler på dette. VW hadde også en slik bil, som kom allerede på 60-tallet. Nemlig VW Karmann Ghia som var basert på den etter hvert litt gammelmodige VW bobla.

Samba VW-en

At VW SP2 er såpass ukjent her hjemme har følgende forklaring: På 70-tallet, var det brasilianske markedet stengt for bilimport, og det er i all hovedsak Volkswagens datterselskap i Brasil som står bak SP-en. SP er for øvrig er en forkortelse for São Paulo, og som du kanskje allerede forstår så er den bygd i Brasil.

Bakfra
Bakfra

Det er Rudolf Leiding som er hjernen bak prosjektet, som hadde en todelt intensjon. Dels ville man ha en oppgradert utgave VW Karmann Ghia, og dels ville man vise uavhengighet fra moderselskapet i Tyskland.

VW Boble: Bilen også arbeiderne fikk råd til

Basert på VW 412

Den tyske fabrikken godkjente prosjektet, men satte som betingelse at den nye bilen måtte baseres på et allerede eksisterende VW-chassis. Valget på ”donorbil” falt denne gang på den nye VW 412 som den altså deler motor og hjuloppheng med.

Originalen - VW 412.
Originalen - VW 412.

Motoren er en luftkjølt bokser på 1,7-liter og bare 65 hk, tross litt andre forgassere, større ventiler og annen kamaksel enn på originalen. I kjent VW-stil fra den tiden er motoren montert bak. Bilen veier bare 900 kg, men 0 -100 km/t tar allikevel 16 sekunder, så man kan bare konstatere at det sporty og lekre utseende og prestasjonene ikke helt står i stil.

Som allerede nevnt mener mange at dette er den peneste VW-en som finnes med sitt lave karosseri, store hjulbuer, lav, sint front med doble frontlamper (fra VW 412) og en sexy avrundet rumpe med lave, smale baklykter som kan gi assosiasjoner til Porsche 911 fra samme tid.

Man kommer til det trange motorrommet gjennom bakvinduet / bakluken.

Suksesscomeback etter 16 års Tornerose-søvn


Ingen bakseter

Dashbord
Dashbord
Seter
Seter

Innvendig er det plass til to personer i bøtteseter i sort skai og ganske mye bagasje som ikke bør være lett bedervelig. Varmen fra motorrommet er visstnok påtakelig – og den er neppe egnet for frakting av iskrem for å si det slik ...

Bilen fikk da den var nye mye skryt for at den viket solid bygget, med lite risting og skrammel. Kjøreegenskapene ble også vurdert som over gjennomsnittlig gode etter datidens standard. Selv om den altså ikke er særlig kjapp så fikk den i tester da den var ny skryt for fine sine langkjøringsegenskaper.

Motor_VW_SP2
Motor_VW_SP2

Stive priser

10 193 biler ble laget mellom 1972 og 1976, men bare 670 av disse ble eksportert og kun et eneste eksemplar fant veien til Europa. Det er den svake motoren som får skylden for at ikke flere ble produsert.

Man eksperimenterte også litt med en versjon med 100 hk vannavkjølt motor fra VW Passat – VW SP3, men kun noe få prototyper ble bygget. Den naturlige etterfølgeren var da allerede kommet, nemlig den langt mer moderne VW Golf GTI.

Lyst på en? Da må du være forberedt på å bla opp en anselig bunke sedler. Prisene har nemlig skutt i været de siste årene, særlig i Tyskland og USA er det stor etterspørsel etter denne sjeldne og vakre VW-en.

Del med Facebook-vennene dine

Les også: 10 ting du ikke behøver å vite om biler

Annonse fra da VW SP2 var ny.
Annonse fra da VW SP2 var ny.

Les også: Hippie-bussen lever!

Hva synes du om VW SP2? Skriv inn i kommentar feltet under: