VW Golf VII: Her er den: Den nye bestselgeren

Særlig én ting vil nordmenn sette ekstra pris på.

Her er de aller første bildene av nye Golf, eller syvende generasjon, som den vil bli kalt.
Her er de aller første bildene av nye Golf, eller syvende generasjon, som den vil bli kalt.

VW Golf er uten sammenligning den mest populære bilen i Norge – og har vært det i flere år. I fjor ble hele 7.370 personer eiere av en Golf – og første halvår i 2012 toppet den salgslistene både i Norge og Europa.

Det siste er svært imponerende når en tar høyde for at det er snakk om en utgående modell – som mange dessuten mente egentlig bare var en facelift unna generasjonen før.

Nå kan imidlertid alle VW Golf-entusiaster glede seg – for denne gangen kommer det en helt ny modell. Syvende generasjon bygger på et splitter ny plattform – og vokser i størrelse.

Golf Mk 7.
Golf Mk 7.

I tillegg ønsker VW med denne bilen å legge lista i dette segmentet ytterligere opp når det gjelder kjøreegenskaper, utstyr og ikke minst forbruk.

0,38 l/mil

Alt er nytt i den nye bilen – og er den første modellen som bygger på den nye MQB-plattformen, som vil danne grunnlag for en rekke andre modeller også. Den nye plattformen skal kutte produksjonskostnadene med 20 prosent, og produksjonstiden med hele 30 prosent.

Les også: Mazda MX-5 GT – snart klar for samlebåndet?

Golfen vokser denne gangen både i bredde og lengde, men blir samtidig lavere og opptil 100 kilo lettere. Dette skal bidra til å gjøre Golf til en av de mest drivstoffgjerrige og utslippsvennlige bilene på markedet – og øker bagasjeplassen til 380 liter.

Golf Mk 7.
Golf Mk 7.

Innstegsmodellen på dieselsiden, 1,6 TDI på 105 hk, klarer seg med et snittforbruk på 0,38 l/mil – og CO2-utslippet sniker seg ned i 99 g/km. Det er helt på nivå med de beste i klassen.

Billigere med 4x4

Men den mest interessante nyheten her hjemme er kanskje at du nå kan kombinere dieselmotoren på 105 hk med firehjulstrekk.

Del med Facebook-vennene dine!

Golf Mk 7.
Golf Mk 7.

Dermed blir lista for å få 4Motion betydelig lavere – og VW har funnet et nytt, viktig argument for at nettopp Golf skal fortsette å være bestselgeren. Kanskje får en nå denne kombinasjonen for under 300.000 kroner?

Lavere utslipp bør også kunne gi utslag på startprisene. Prisen her hjemme er ikke endelig bekreftet, men det er ventet at den legger seg tett opp imot utgående generasjon. Om en bruker prisene i Tyskland som utgangspunkt ender vi på i overkant av 220.000 kroner.

Sikkerhet viktig

Sikkerheten er også prioritert høyt. VW ønsker at Golf skal være ledende i klassen på dette området. For å klare det har de gjort pre-crash kollisjonsbeskyttelse og tretthetsvarsling til standardutstyr.

Nå kan også Golf leveres med adaptiv cruisekontroll – med Front assist og City-nødbrems, Lane assist og parkeringsassistent.

Golf Mk 7.
Golf Mk 7.

Dette har tidligere vært utstyr du måtte opp i større biler for å kunne nyte godt av.

Les også: Hils på Adam – Opelen for de unge og trendy

Mer standardutstyr

Multimediesystemet i bilen er også videreutviklet. Det er stor fargeskjerm og DAB som standard–som også inkluderer blue tooth og streaming av musikk fra mobilen.

Som tidligere vil du kunne bestille Golf i tre utstyrsvarianter: Trendline, Comfortline og Highline.

Golf Mk 7.
Golf Mk 7.

Norske kunder vil kunne dra til forhandlerne og se på bilen fra midten av november. Men allerede i morgen åpnes det for å kunne kjøpe den.

– Ny suksess

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen synes den nye Golfen leverer som forventet.

– Kanskje litt mindre designendringer enn vi hadde håpet på. Men den gamle visa med ikke å endre for mye på noe som fungerer er nok en sterkt medvirkende forklaring til at det ikke har skjedd. Her ønsker VW å gå for det trygge, snarere enn å ta sjansen på noe helt nytt. Ellers er det interessant at vi nå kan få 4Motion på innstegsmodellen på dieselsiden – og ikke minst at nivået med tanke på utstyr nå heves ytterligere, sier han.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Ser du hvor designeren av denne har hentet inspirasjonen?