VW Golf VII: Folkebilen blir en liten miljø-sensasjon

Skal klare seg med 0,32 liter/mil - knuser flere hybridbiler. Se video:

Det er nå kun snakk om dager før VW løfter bort trekket og viser oss syvende generasjon av suksessbilen Golf.  (Foto: Faksimile fra YouTube)
Det er nå kun snakk om dager før VW løfter bort trekket og viser oss syvende generasjon av suksessbilen Golf. (Foto: Faksimile fra YouTube)

Rundt 6000 norske familier gjør det hvert år. Kjøper seg en ny VW Golf. Slik har det vært i mange, mange år.

VW Golf er derfor en av de aller vanligste bilmodellene på norske landeveier.

Det nærmer seg nå med stormskritt lanseringen av syvende generasjon av folkebilen.

Til tross for at bilen vokser noe i størrelse (+ 5,6 cm, i lengden), så blir den 100 kilo lettere enn nåværende modell, mye takket være VWs nye MQB-plattform. Vektreduksjonen er selvfølgelig et svar på krav om lavere utslipp og forbruk. Men fokus er ikke kun på forbruk og utslipp. Med den nye plattformen er også den passive sikkerheten bedret.

Les mer om den nye MQB-plattformen her:

Store framskritt

VW har lagt stor vekt på å videreutvikle BlueMotion-motorteknologien, som er VWs betegnelse på "sparemotorene". Også her har VW- ingeniørene tatt et kvantesprang i riktig retning og syvende generasjon Golf kommer med flere motorer som har et CO2-utslipp under den magiske 100-grams-grensa.

Drivstofforbruket skal reduseres med inntil 23 % på den nye modellen.

Aller gjerrigst er en helt ny motor som skal nøye seg med bare 0,32 l/mil og et CO2-utslipp bare 85 g/km. Det er faktisk lavere enn hybridbilen Toyota Prius presterer.

Det sier ikke så rent lite om hvilke framskritt bilfabrikantene har hatt på dette med miljø og utslipp de siste årene.

Under kan du VWs første skrytevideo på nye Golf:

På denne skissen så ser man hvor og hvordan den nye VW Golf vokser i forhold til dagens modell.  (Foto: Faksimile fra YouTube)
På denne skissen så ser man hvor og hvordan den nye VW Golf vokser i forhold til dagens modell. (Foto: Faksimile fra YouTube)

VW Golf VI: – Er det dumt å kjøpe denne nå?

Som nevnt blir bilen noe større rent fysisk. Dette skal først og fremst komme baksete passasjerene, men også bagasjeplassen til gode.

Det er ingen grunn til å forvente seg et dramatisk endret utseende selv om VW Golf denne gangen er helt ny. Sjette generasjon var jo strengt tatt en litt kraftig facelift av 5. generasjon Golf som kom tilbake i 2003. Det er derfor på høy tid med en helt ny modell. 10 år er lang tid i bilverdenen ...

Bilen vil ganske sikkert holde på VWs formspråk som vi kjenner fra andre modeller når det gjelder grill, lykter og design generelt. VW er ganske strikte på dette med familielikhet.

Det er all grunn til å tro at nye VW Golf fortsatt vil være bilen som er målestokken i dette segmentet – slik det har vært de siste 35 årene.

http://www.youtube.com/watch?v=15gnYmA-FGI&feature=player_embedded


Les også: Avslørt VW Golf 7: En av årets største bilnyheter